Kontakta oss Kurser och seminarier Webbshop In English
Ekonomisk analys 21 dec 2021

År 2021 med låg hastighet och då mycket gick snett

Innan helgerna infinner sig är det naturligt att skänka nära och kära, som teknikindustri och dess anställda, en tanke. Vad vore dessa helger utan kylskåpet, frysen, spisen, ugnen, julgransbelysningen, braskaminen, luftvärmepumpen, elradiatorn, kniven, gaffeln, skeden, elvispen, diskbänken, diskmaskinen, alla sms som skickats via en radiobasstation och pizzaugnen som gräddat bakis-pizzan för att nämna några välfärdsprodukter som bidrar särskilt positivt så här mot slutet av året. För er som hoppar över mat och värme helt eller delvis och vill ut i skidbacken eller kanske skottar snö är snökanonen, snöskyffeln eller snöslungan en välsignelse.

Foto: Sofia Sabel
Foto: Sofia Sabel

Tillväxten för 2021 ser trevlig ut, i vart fall för industrins produktionsvolym i genomsnitt. Höga tillväxttal nästan överallt, till och med tvåsiffrigt här och där. Exempelvis ökar produktionsvolymen i Sveriges teknikindustri med tvåsiffriga tal i år som en följd av den tillfälligt tillbakapressade produktionsnivån i fjol. Men farten under loppet av 2021 har inte varit hög direkt. Produktionsvolymen i Sveriges teknikindustri ställde in farthållaren på index 118 (med år 2015=100) första kvartalet i år och med en liten förväntad ökning sista kvartalet i år är det på detta index som året avslutas. Produktionsnivån för Sveriges industri sammantaget kan komma att bli något högre sista kvartalet i år jämfört med inledningen. Kemi- och läkemedel har haft en riktigt bra utveckling i år och bidrar positivt.

Det är dock inte direkt uniforma siffror i teknikindustrins delbranscher. Som noteras i diagrammet nedan har produktionen av motorfordon i Sverige minskat ordentligt sedan en tillfälligt hög topp i mars i år. Detta har motverkats av att produktionsnivån tragglat sig upp för Sveriges maskinindustri under loppet av 2021, om än med viss volatilitet. Ungefär samma förlopp mellan de två branscherna ser vi också i EMU, Japan, Kina och USA. Förklaringen till att produktion av fordon inte långt ifrån havererat vet alla vid det här laget.

produktionsvolym-maskinindustri.png

Teknikindustri i Euroområdet har däremot inte ens klarat av att gå sidledes i år. Produktionsnivån har i stället minskat något under loppet av 2021. Trots att den gregorianska kalendern visar en sak, fattas det ekonomisk statistik en till två mätmånader av 2021, men inget tyder på att produktionsnivån i Euroområdet skulle bli högre de två sista månaderna i år jämfört med inledningen av 2021. Inte heller total industriproduktion i Euroområdet har lyckats lyfta under 2021. Industrin i USA har däremot haft lite momentum under loppet av 2021.

Grytan kokar knappt, men cashen rullar in

År 2021 bjöd i övrigt på en rejäl tillbakagång för industriproduktionen i Kina mellan februari och september, bland annat som en följd av minskad produktion av motorfordon och ett rejält ras för byggstarter mätt som kvadratmeter, ett ras som inleddes redan mot slutet av 2020. Därmed skedde en omfattande minskning i produktion av råstål och i förlängningen av långa och platta produkter.

Under sista kvartalet i fjol och första kvartalet i år kokade Kina ihop cirka 94 miljoner ton råstål per månad. I oktober i år var produktionen nere på 73 miljoner ton eller lika mycket som övriga världen fick ihop denna månad. En unik situation. Glädjande nog visade industriproduktionen i Kina för både oktober och november ett litet lyft jämfört med september.

Borde inte den nära kollapsen i produktion av råstål i Kina ha inneburit elände av högsta valör rent ekonomiskt och finansiellt? Nej faktiskt inte.

Data från NBS (Kinas siffermyndighet) visar att vinsterna för stålsektorn slår alla rekord i år, de blir till och med högre än under den internationella högkonjunkturen 2018–2019. I runda slängar ser det ut att rulla in 600 Mdr SEK i vinst för stålsektorn i år enligt Kinas definitioner. Förklaringen är naturligtvis stålpriser på utpressningsnivåer som, tack och lov, börjat att vika av i Kina de senaste månaderna.

rastalsproduktion.png

Två miljoner borta – kanske styrfart under 2022 men inget lyft utan fordon

Inte bara Sverige fick svårt att få ihop sina motorfordon. Utvecklingen är synkroniserad för nästan alla fordonsnationer om än på olika nivåer, se diagram ovan. Med data till november i år och en positiv skattning för produktion i december hamnar Tysklands produktion av personbilar på en mycket låg nivå som till och med är lägre än i fjol. Låga 3,2 miljoner enheter lyckades lämna monteringslinorna i år mot 3,5 miljoner i fjol.

Årets preliminära produktion är nära 2 miljoner färre än vad Tyskland klarar av i tider utan virus och när komponenterna kommer på rätt tid och rätt plats. I USA ser volymerna för personbilar och light trucks ut att hamna på 8,8 miljoner enheter mot 8,6 i fjol där år fria från virus och komponentelände bjuder på volymer runt 10,5-11 miljoner enheter.

Finns det inget som gått bra hittills i år förutom i någon mån maskinindustri. Jodå, läkemedel, baskemiska produkter och livsmedelsindustri i många men inte alla länder. Den sistnämnda visar sällan stora variationer utan utvecklas ungefär som befolkningstillväxten, d.v.s. i begränsad omfattning. Läkemedel är det ett ständigt sug efter, tyvärr. Det är dock samhällsekonomiskt effektivt om vi slutar peta oss i näsan eller tvättar händerna flera gånger om dagen givet att det leder till färre sjukdomstillfällen. De resurser som frigörs och/ eller inbesparade kostnader som uppstår av lite mindre konsumtion av medikamenter skulle då kunna användas mer effektivt i andra delar av samhällsekonomin.

I vår senaste konjunkturöversikt räknade vi med lite styrfart för industrin 2022, men inga hejdundrande tillväxtsiffror eller ungefär som svensk mellanmjölk. Det är möjligt att ”omigenvirus” ger lite mer elände än förväntat i december och under nästa år, vi får se. Hur som helst blir det inget bra 2022 om fordonsindustrin inte mäktar med att lyfta sig.


Fotnot:

Tillfällig sjukfrånvaro skapar också omfattande produktionsbortfall. Att produktionen av råstål i Kina har minskat beror också på politiska påtryckningar. Produktionen av personbilar och lätta kommersiella fordon minskar nödvändighetsvis inte för hela 2021 i genomsnitt i många länder. Fjolåret var tillfälligt tillbakapressat. Produktionsvolymen under andra halvåret 2021 är på låga nivåer och lägre än motsvarande period 2020 i nästan alla ”fordonsnationer”.