Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

Kampanj ska höja statusen för ”teknisk smartness” bland unga

Den här veckan är det premiär för Yrkesutbildningsveckan, en nationell satsning för att få fler ungdomar att intressera sig för yrkesprogram och fler vuxna att utbilda sig till yrkeslärare. I samband med det lanserar Teknikföretagen kampanjen ”Tekn-IQ”.


Nyhet
21 okt. 2021
Sakområde:

Med kampanjen "Tekn-IQ" vill Teknikföretagen informera unga som snart står inför sitt gymnasieval om Industritekniska programmet samt höja statusen för ”teknisk smartness”, en ibland undervärderad förmåga.

– Begrepp som EQ och IQ finns redan men vi tycker att det saknas ett ord som beskriver den tekniska superkraft som eleverna på Industritekniska programmet besitter och utvecklar under utbildningen. Kampanjen syftar lika mycket till att stärka självförtroendet hos dem som redan går programmet som att attrahera nya elever, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.

Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.

Josefine Johansson är 17 år och bor i Lerum. Hon läser andra året på Industritekniska programmet, SKF Tekniska Gymnasium i Göteborg och är en av förebilderna som lyfts fram i kampanjen.

– Jag gillar mixen av teoretiskt och praktiskt. Att få jobba med händerna. Det är en härlig känsla när man vet att det man gör blir någonting. Efter gymnasiet vill jag börja jobba direkt, jag är inte så sugen på att plugga vidare, säger Josefine Johansson och fortsätter:

– Just nu är det ju CNC-operatör jag vill bli, men eftersom utbildningen är så bred så kan jag välja ett annat yrke också. Just nu känns SKF, alltså industriföretaget här, som den självklara arbetsplatsen, men det vore kul att testa att jobba utomlands ett år eller två.

Josefine Johansson, läser andra året på Industritekniska programmet, SKF Tekniska Gymnasium i Göteborg

Att Industritekniska programmet möjliggör flera vägval är viktigt att understryka, menar Teknikföretagen.

–  Efter Industritekniska programmet får eleverna ofta jobb mer eller mindre direkt eller så pluggar man vidare på högskola, ett yrkesprogram stänger inga dörrar, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.

Kampanjen kommer framförallt synas på Instagram och Youtube.

Industritekniska programmet

Industritekniska programmet är ett yrkesprogram med tät koppling till den lokala arbetsmarknaden på de orter där utbildningen finns. Tanken är att den som går utbildningen snabbt ska kunna gå ut och arbeta i industrin som finns i närheten av utbildningen eller läsa vidare på högskola. På kampanjsajten Tekn-IQ - Industritekniska Programmet finns mer information om Industritekniska programmet och de skolor som erbjuder utbildningen.