teknikforetagen.se väntas ligga nere måndag 29 april 08:30-09:00 pga en planerad uppdatering.

Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

Stort tryck på medlemsjouren – fem frågor till chefen för regionverksamheten

Det är just nu väldigt många som ringer till Teknikföretagens medlemsjourtelefoner. Vi ställde fem frågor till Annika Arpfors, som är chef Teknikföretagen Region Öst och för regionverksamheten, där just nu ett team om nio personer svarar i telefonerna.

Annika Arpfors, chef Teknikföretagen Region Öst och för regionverksamheten. Annika Arpfors, chef Teknikföretagen Region Öst och för regionverksamheten.

Nyhet
24 mars 2020
Sakområde:

Ungefär hur många är det som ringer just nu jämfört med en vanlig dag?

Det är ett enormt tryck. I fredags var det 116 samtal redan före lunch, och det bara till själva jourtelefonen. Sen är det väldigt många som kontaktar oss direkt, på våra egna telefoner eller per e-post. Jag har själv jobbat på Teknikföretagen i tretton år, och aldrig varit med om något liknande.

Vad handlar frågorna om?

Nu är det är fullt fokus på verksamheterna. För en vecka sen handlade det mest om smittspridning, men där känns det som om medlemsföretagen är väl riggade nu. Nu är det bara fokus på bolagens överlevnad, på ekonomin - hur ska vi klara det här och tvingas vi varsla? 

I stort sett alla frågor har koppling till det nya regelverket om korttidsarbete och vad som gäller där. Idag har det handlat mycket om rena lönetekniska frågor som följer av regelverket, men också mer allmänna frågor om korttidsarbete, om det går det att varsla samtidigt, kan vi ha inhyrda kvar, kan vi ta in någon på övertid om det blir sjukdom, och så vidare. 

Det märks också att företagen har olika förutsättningar. Det är stor skillnad mellan att vara underleverantör till bilindustrin som just nu stannat, till att ha en produktion riktad mot byggsektorn som fortfarande rullar, eller att exempelvis tillverka skyddsutrustning till vården som har högkonjunktur nu. Vår förhandlingsavdelning sammanställer fortlöpande de vanligaste frågorna och svaren, och uppdaterar regelbundet informationen på Teknikföretagens hemsida. 

Kan ni svara på alla frågor? 

Vi kan svara på många frågor, men långt ifrån alla, eftersom vi själva väntar på mer information från myndighetshåll. Eftersom det handlar om nya regler som uppstått snabbt finns inte information om hur det är tänkt att fungera från exempelvis Tillväxtverket och Försäkringskassan. Vi vet till exempel inte ännu hur det här korttidsstödet ska betalas ut, om det ska komma direkt från TVV eller via skattekontot. Vi upplever en stor förståelse från medlemsföretagen och dem som ringer in. Men jag skulle gärna se att myndigheterna skyndar sig med klargörande information. För företagen är det väldigt viktigt att veta hur myndigheternas erbjudande ser ut så att de kan ta rätt beslut, om korttidsarbete räcker eller om de måste gå längre med exempelvis uppsägningar. Det är också viktigt att de gör rätt i sin ansökan till Tillväxtverket så att den beviljas. 

Det är oroliga tider där ute, märker ni av den oron i samtalen till medlemsjouren? 

Jo, men jag upplever snarare att de företag som kontaktar oss är väldigt sakliga och fokuserade på sin verksamhet när de vill ha information om exempelvis korttidsarbete, varsel och arbetsbrist. Generellt är de också mer förberedda, mer mogna, än vid finanskrisen 2008-2009, då många blev tagna på sängen. Men det finns en oro för att staten utlovar stöd, och sen inte ger all den information som företagen behöver för att kunna räkna på om det är användbart för just dem. För bolagen handlar det om att förbereda sig på olika alternativ för att snabbt kunna minska sina kostnader i en oviss tillvaro.  

Det är hårt tryck på er som svarar i medlemsjouren just nu. Hur länge klarar ni trycket?

Det är en extrem situation men i ett sånt här läge samlar vi ihop oss och mobiliserar allt vi har. Det är ett extremt segt virke i vår regionala organisation, och just nu är det en känsla av att vi alla hugger i och hjälps åt. Så snart det behövs, så ställer alla genast upp och kopplar upp sig. Vi stöttar varandra på ett väldigt fint sätt, och det är jag stolt över. Det gäller hela Teknikföretagen, att alla verkligen ställer upp nu. Det är härligt att kunna leverera nytta till våra medlemmar.