Almedalen 2024 Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

Att satsa på matematik- och teknikkunskaper är en viktig investering

Kunskapsresultaten i matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och 8 ligger kvar på samma nivå som 2015. Det visar den internationella kunskapsmätningen TIMSS. Det betyder att den negativa spiralen är bruten, men det är en bra bit kvar innan vi är tillbaka till en skola världsklass. Svenska elever presterar under motsvarande EU- och OECD-genomsnitt i matematik.


Nyhet
08 dec. 2020
Sakområde:

Sverige behöver fokusera på att utveckla teknik- och matematikkunskaper. Ett viktigt första steg är att skapa förutsättningar för dem som ska leda utbildningen inom teknik och matematik. Förutsättningar som i dag saknas på många håll i Sverige.

Om det skriver Teknikföretagen, NTA Skolutveckling, Teach For Sweden, Mattecentrum och Smartare Elektroniksystem i Ny Teknik. Vi uppmanar regeringen att agera för att rusta oss för framtiden och presenterar förslag som vi vill se för att skapa de rätta förutsättningarna.

 

Läs mer

Mer på Internet https://www.nyteknik.se/opinion/skolan-hanger-inte-med-i-teknikboomen-7006051

”Skolan hänger inte med i teknikboomen” - Debattartikel i Ny Teknik

Mer på Internet https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/internationella-jamforande-studier-pa-utbildningsomradet/timss-internationell-studie-om-kunskaper-i-matematik-och-naturvetenskap-hos-elever-i-arskurs-4-och-8

TIMSS: en studie om kunskaper i matematik och naturvetenskap

PDF 1,6 MB

En grundskola i världsklass - Teknikföretagens prioriterade frågor för grundskolan