Kontakta oss Kurser och seminarier Pressrum In English
Nyhet 01 jun 2021

Teknikföretagens 125-årsjubileum lär studenter entreprenörskap

Företagens roll i samhällsutvecklingen i nutid och historiskt. Och vad entreprenören bidrar med. Det är ett par av de frågor som ekonomstudenterna i Eksjö gymnasium ska reda ut innan sommarlovet. Ansvariga läraren, Pernilla Andersson, vill göra undervisningen roligare, därför låter hon eleverna hitta svaren i Teknikföretagens 125-årsjubileum.

Studenterna vid Eksjö gymnasium som studerar med utgångspunkt i Teknikföretagens 125-årsjubileum. Foto: Pernilla Andersson.
Studenterna vid Eksjö gymnasium som studerar med utgångspunkt i Teknikföretagens 125-årsjubileum. Foto: Pernilla Andersson.

– Att bara läsa om detta kan bli lite tråkigt. Det är roligare att tänka fritt och kreativt. Och med det här materialet som utgångspunkt så blir det mycket roligare att lära ut, säger Pernilla Andersson, lärare i ekonomi och juridik på Eksjö gymnasium.

I år firar Teknikföretagen 125 år. I hållbarhetens tecken så delar organisationen med sig av artiklar och livesändningar som riktar strålkastarljuset på teknikindustrins innovationer. Allt finns samlat på en jubileumswebb, och det är den som nu blivit bas för ekonomundervisningen på Eksjö gymnasium, som är certifierat för utbildning till diplomerad gymnasieekonom.

– Eleverna får lära sig hur Sverige blev till och våra olika entreprenörer genom tiderna, säger Pernilla Andersson.

Med artiklar, bilder och filmmaterial från 125-årswebben som utgångspunkt har Pernilla Andersson och Eksjö gymnasium skapat en pedagogisk planering kallad ”snilleblixtar” för undervisningen i företagsekonomi respektive privatjuridik för eleverna i årskurs 1. Materialet kommer även att användas i årskurs 2 under hösten, och då i kurserna marknadsföring, affärsjuridik och företagsekonomi 2.

– Vi utbildar till diplomerad gymnasieekonom på Eksjö gymnasium och jag vill gärna föra in saker i undervisningen som blir mer på riktigt, och då är det här klockrent för oss, säger Pernilla Andersson.

Undervisningen sker i flera steg under våren. Det första blir grupparbeten där eleverna två och två arbetar med att presentera ett företag eller en entreprenör. Det andra en individuell text där eleven fördjupar sina tankar kring de valda entreprenörerna. Avslutningen inför sommaren blir att hela klassen tillsammans skapar en film med snilleblixtrar.

Läs mer

Mer på Teknikföretagen /Verktyg för skolan/

Verktyg för skolan