Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

Teknikföretagens STEM-kampanj tilldelas pris

Teknikföretagens kampanj tilldelades två utmärkelser på Reed Awards i USA som belönar internationella politiska kampanjer och opinionsbildning. Kampanjen syftar till att rikta ljus på frågan om kompetensbehovet inom industrin där satsningar på utbildningar inom STEM ger svenska företag bättre förutsättningar att kunna vara konkurrenskraftiga på en internationell marknad.

En satsning inom STEM behövs för att Sverige inte ska halka efter. En satsning inom STEM behövs för att Sverige inte ska halka efter.

Nyhet
28 mars 2024
Sakområde:

Utmaningen att teknikföretag har svårt att hitta rätt kompetens var utgångspunkten för Teknikföretagens STEM-kampanj som lanserades våren 2023. Att åtta av tio företag saknar rätt kompetens skapade behovsgrunden och att mer behövde göras för att påverka beslutsfattare. Om inte politiken tar kompetensbristen på allvar finns det stor risk för Sverige att halka efter. En fråga som ytterst berör många av Teknikföretagens medlemsföretag och Sverige som land.

Reed Awards i USA belönar internationella politiska kampanjer och opinionsbildning och där vann STEM-kampanjen nyligen utmärkelserna "Best International Digital Campaign" och "Best European Online Ad Campaign".

STEM-kampanj skärmdumpar
Skärmurklipp på hur kampanjsidan såg ut och som tilldelades priserna. 

 

Teknikföretagen bedriver många olika påverkansarbeten. I just denna kampanj var fokus att rikta ljus på frågan om kompetens inom STEM (Science, Technology, Engineering och Mathematics) på ett begripligt sätt. Kampanjen var digital där det grafiska uttrycket förstärkte budskapet om att Sverige halkar efter.

– Vårt digitala arbete med att belysa hur avgörande STEM-kompetens är för Sverige har gett både resultat, och nu även två utmärkelser. Jättekul! Det är ett kvitto på att våra budskap nått fram, men betyder inte att vi släpper frågan framöver, säger Li Ljungberg, näringspolitisk expert inom talangattraktion och grundskola på Teknikföretagen.

Under 2023 gjordes STEM-kampanjen parallellt med riksdagsseminarier och event under Almedalsveckan inom samma fråga och skapade synlighet med tydligt budskap i frågan. Utfallet visade att frågan uppmärksammades efter att regeringen meddelade sommaren 2023 att man skulle ta fram en STEM-strategi, vilket var det främsta uppsatta målet med kampanjen.  

– Nu framåt fortsätter vi att lyfta våra medlemmars behov och kunna göra riktig nytta när vi vet att en strategi kommer att sättas. Bland annat har vi fått möjligheten att inkomma med inspel till STEM-strategin tillsammans med flera kommande aktiviteter, säger Li Ljungberg.  

Regeringens STEM-strategi väntas klar i slutet av 2024.

Till kampanjsidan

Mer på Internet https://stem.teknikforetagen.se/

STEM + Teknikföretagen