Dina anställda är försäkrade vid sjukdom

Tack vare att du har kollektivavtal är dina anställda försäkrade vid sjukdom. På avtalat.se finns en checklista för dig som arbetsgivare när en anställd blir sjuk. Även för dina anställda finns information på Avtalats sajt.

Bild: AI-genererad med Midjourney Bild: AI-genererad med Midjourney

Nyhet
11 nov. 2024
Sakområde:

När en anställd blir sjuk och inte kan jobba kan hen få ersättningar från flera olika håll. Du som arbetsgivare betalar ut sjuklön och Försäkringskassan betalar ut sjukpenning och sjukersättning. Den kollektivavtalade sjukförsäkringen ger kompletterande ersättningar och fungerar lite olika beroende på om dina anställda är arbetare eller tjänstemän.

Från och med dag 15 i sjukperioden kan dina anställda arbetare få pengar från den sjukförsäkring hen har genom kollektivavtalet, Avtalsgruppsjukförsäkringen (AGS). Den funkar som ett komplement till sjukpenningen från Försäkringskassan. För att få ersättning från försäkringen behöver den anställda, eller du som arbetsgivare, göra en anmälan hos Afa Försäkring. Om din anställda gör anmälan kommer Afa Försäkring be dig bekräfta att personen jobbar hos dig.

När en tjänsteman är sjuk betalar du vanligtvis kollektivavtalad sjuklön från dag 15 till och med dag 90. Du kan läsa i ditt kollektivavtal vad som gäller. Dag 91 ska du som arbetsgivare vanligtvis göra en sjukanmälan till Collectum. Då kan Alecta betala ut ITP sjukpension till den anställda.

Ta hjälp av Avtalats checklista för att inte missa något. För dina anställda finns det också bra information på avtalat.se.

Läs mer https://www.avtalat.se/arbetsgivare/checklistor/en-anstalld-blir-sjuk/

Avtalats checklista om en anställd blir sjuk

 

Kontakt och rådgivning