Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

Innovation sitter i väggarna hos Husqvarna Group

I snart 330 år har entreprenörsanda drivit Husqvarna Group till konstant innovation. Nu kopplar teknikföretaget upp såväl popup-butik som produkter.

Petra F Sundström, Director Idea and Innovation Management, Husqvarna Group. Petra F Sundström, Director Idea and Innovation Management, Husqvarna Group.

Medlemsföretag
23 apr. 2018
Sakområde:

Teknikföretagens medlem Husqvarna Group har en snart 330 år lång historia av innovation. Genom åren har produktionen gått från vapen och motorcyklar till dagens skogs-, park- och trädgårdsprodukter.

Redan 1995 var Husqvarna Group först på marknaden med en robotgräsklippare och dagens varianter går till och med att följa och interagera med på distans, tack vare uppkoppling och gps-spårning. Och förra året lanserades en obemannad popup-butik – verktygsboden Husqvarna Battery box – med uthyrning via en app. Petra F Sundström, Director Idea and Innovation Management, berättar om det svenska företagets spännande digitala resa.

Satte strategi för IoT

När Petra F Sundström anställdes 2014 var hennes första uppgift att leda arbetet kring IoT och uppkoppling. Vilka av Husqvarna Groups produkter skulle kopplas upp, varför, och hur? Och vilka nya erbjudanden skulle uppkopplingen kunna leda till?

I dag driver koncernen många olika projekt inom digitalisering och två som kommit långt är Husqvarna Fleet Services och Gardena Smart System.

Molnbaserade Fleet Services innebär att en sensor registrerar användningen av produkterna och ger statistik för att effektivisera arbetet samt upplyser om när det behövs reservdelar eller service. Gardena Smart System erbjuder en komplett IoT-lösning för trädgården. Med hjälp av en app i telefonen eller surfplattan får användaren översikt över trädgården i realtid och kan styra alla anslutna enheter, oavsett var den befinner sig.

Ny teknik är kärnan

Med ny teknik kan Husqvarna Group generera data som gör det möjligt att effektivisera, optimera och automatisera sina produkter – men även inspirera användarna. Hittills har ett 20-tal kopplats upp.

– Ny teknik har alltid varit kärnan i Husqvarna Group. Vi måste ligga i teknisk framkant – det har vi alltid gjort och det räknar våra användare med att vi gör. Det finns en enorm entreprenörsanda, kraft och passion för produktutveckling och innovation hos oss. Det sitter i väggarna, säger Petra F Sundström.

Det här är Husqvarna Group

Världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Koncernen är även världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrin. Nettoomsättningen 2017 uppgick till 39 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.

Petra F Sundströms framtidsspaningar:

1. Internet of things. Uppkopplade produkter blir standard.
2. Systemprodukter. Utvecklingen kommer att gå från uppkoppling av enstaka produkter till att koppla upp flera till ett och samma system.
3. Nya betalmodeller. Det blir vanligare att dela på produkter och endast betala för sin användning genom till exempel samägande eller säsongshyrande.