teknikforetagen.se väntas ligga nere måndag 29 april 08:30-09:00 pga en planerad uppdatering.

Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

Gnosjö Automatsvarvning: Satsar 12 miljoner på innovation

Familjeföretaget Gnosjö Automatsvarvning satsar 12 miljoner på att utveckla verksamheten tillsammans med sina medarbetare. Under tre år kommer personalen självständigt få driva olika projekt som syftar till att öka engagemanget och lyfta innovationskraften i företaget.

Linda Fransson, vd Gnosjö Automatsvarvning. Foto: Eva Lindblad Linda Fransson, vd Gnosjö Automatsvarvning. Foto: Eva Lindblad

Medlemsföretag
07 jan. 2019
Sakområde:

Under 1970-talet startade Linda Franssons föräldrar det då lilla företaget Gnosjö Automatsvarvning. I dag har hon och hennes syster tagit över verksamheten. Med 60 anställda och en omsättning på 120 miljoner är företaget dock inte så litet längre. För att klara omställningen till ett mer digitalt arbetssätt och hantera den ökade globala konkurrensen, valde de att göra en ordentlig satsning på ett treårigt innovationsprojekt.

– Vi vill engagera våra medarbetare. De ska känna att vi är en bra arbetsgivare och att det här är ett företag där de kan vara med och påverka, säger Linda Fransson, vd för Gnosjö Automatsvarvning.

Under 2018 har flera medarbetardrivna projekt startats och vid tre tillfällen har företaget arrangerat events för att lyfta innovation som en viktig fråga på agendan. Utöver medarbetarna har man engagerat utomstående experter inom design och marknadsföring, kunder och leverantörer.

– Det vi gör, ska vi göra på ett så smart sätt som möjligt. Vi vill vara bäst på det vi gör, använda tekniken på bästa sätt och vara konkurrenskraftiga, säger Linda Fransson.

Ett av de projekt som initierats under året handlar om att ta fram smarta lösningar och appar för produktionsuppföljningen. Systemet som används i dag är digitalt men det går inte att följa produktionen på detaljnivå.

– Om jag är operatör och sitter i kontrollrummet så ser jag inte mina maskiner. Antingen måste jag vara i närheten av dem – eller så får jag information om alla maskiner samtidigt vilket bara skapar stress. Här jobbar vi för att hitta lösningar där rätt information ska nå rätt person i rätt tid, berättar Linda Fransson.

Innovationssatsningen fortsätter under 2019 och 2020.