Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

Svenska elbåtsinnovatören kastar ankar i Nyköping

Båtbranschen ligger efter bilindustrin i elektrifieringsvågen. Där är fossila bränslen fortfarande normen. Men det vill det innovativa företaget X Shore ändra på, en svensk båtleverantör som jobbar med hållbarhet i alla delar av sin verksamhet, från materialval till produktionen i den egna fabriken i Nyköping.


Idag
18 okt. 2021
Sakområde:

Hållbarhet är i dag något som varje teknikbolag måste förhålla sig till. Och för X Shore är vägen till en hållbar verksamhet inte ett ok att bära utan hela förutsättningen. Företaget etablerades 2016 och efter fyra år av produktutveckling släpptes den första båtmodellen Eelex 8000 – byggd med hållbara metoder och med en tyst elmotor som varken stör djurlivet eller båtupplevelsen. 

– Vår uppgift är att göra valet att byta från en traditionell båt med förbränningsmotor till en eldriven enkelt, säger Elias Wästberg, projektansvarig för X Shores fabriksetablering i Nyköping. En elbåt ska inte vara ett nedköp i prestanda utan ett steg upp i upplevelse. Vi konkurrerar inte bara med andra elbåtar utan hela båtmarknaden. 

Elbåtskluster håller på att bildas i Norden

Elektrifieringen på land har vuxit fram under flera år och sakta men säkert kommer sjöfarten nu igång. I Norden ser vi nu flera elbåtsföretag växa fram, där X Shore är en av huvudspelarna. Andra större aktörer är svenska Strana och Candela samt danska Rand Boats och norska Evoy. 

– Utmaningen med elektrifiering på sjön är att det är ett mycket högre motstånd att transporteras genom vatten än med ett däck på en asfaltsväg, vilket ställer högre krav på design, batterier och drivlina. Men samtidigt är det otroligt viktigt att båtlivet blir mer hållbart för att minska påverkan på våra sjöar och hav samt djurlivet här som redan är hårt ansatt. Det kluster av elbåtsleverantörer vi ser i Norden just nu är en stor fördel då vi har möjlighet att stötta och pusha varandra samtidigt som vi tillsammans kan lyfta frågan om båtelektrifieringen.

Elias Wästberg, projektansvarig för X Shores fabriksetablering i Nyköping.

– Vi vill helt enkelt åstadkomma bättre båtliv, och i det inkluderar vi även produktionsprocessen, materialvalen för våra båtar, ljudnivå, design, naturnära färger och en bättre körupplevelse, säger Elias Wästberg. 

Ska anställa 100 personer i Nyköpingsfabriken

X Shore startar just nu upp en egen båtfabrik med runt 100 anställda i Nyköping. Från och med 2022 kommer 100 procent av produktionen ske här och fabriken kommer ha en kapacitet på två båtar per skift. 

– För oss har det varit viktigt att hitta en produktion som är nära knutet till vårt huvudkontor i Stockholm där all produktutveckling och design sker. Genom att placera vår produktion i Sverige kan vi dessutom säkerställa en hållbar och effektiv produktion i alla led, från arbetsmiljö till naturpåverkan och ekonomi. 

Varför gick X Shore med i Teknikföretagen? 

– Inför etableringen i Nyköping ska vi anställa runt 100 nya medarbetare och då kan Teknikföretagen ge oss stöd i arbetsgivarfrågor och kollektivavtal. Vi har inte varit med så länge men jag tror att vi också har nytta av den kompetens och de rutiner som Teknikföretagen besitter. Dessutom ser vi fram emot det nätverk av intressanta teknikföretag som är medlemmar. 

Grundades av ljudentreprenören Konrad Bergström
  • X Shore grundades 2016 av Konrad Bergström, tidigare grundare av Zound Industries.
  • 100 procent eldrivna båtar byggda i hållbara och ofta återanvända material.
  • Båtmodellen Eelex 8000 har funnits tillgänglig på marknaden sedan 2020. 
  • Största marknaderna för X Shore är Europa, Nordamerika och Mellanöstern
Visa mer

 

I år firar Teknikföretagen 125 år och det gör vi i hållbarhetens tecken. Under sex webbsända tv-program sätter vi strålkastarljuset på lösningar av olika hållbarhetsutmaningar och fördjupar diskussionen tillsammans med politiker, experter och företagsledare. Se programmen här.