Almedalen 2024 Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

Ny revolutionerade teknik omvandlar inomhusljus till ström

Epishine är företaget som tagit fram en helt ny banbrytande teknik. En enkel solcell som kan skörda ljuset från inomhuslampor för att sedan försörja uppkopplade trådlösa produkter med ström. – The batteri hell is over, säger Anders Elfwing, Passion Manager på Epishine och en av företagets grundare.

Anna Björklou, vd för Epishine. Foto: Crelle Anna Björklou, vd för Epishine. Foto: Crelle

Idag
04 feb. 2021
Sakområde:

Epishine har sin bas i Linköping och är ett ungt företag både vad gäller antal verksamhetsår och medarbetarnas medelålder. Företaget startade 2016 av Anders Elfwing, Mattias Josephson, Jonas Bergqvist, Emma Woxlin, Olle Inganäs och Thomas Österberg.

Allt började med att Anders och Jonas träffades på Linköpings universitet där de båda doktorerade i fysik och det visade sig ganska snart att de hade ett gemensamt intresse för solceller. Det var också här de kom i kontakt med en av Sveriges främsta forskare inom solenergi: Olle Inganäs, professor emeritus i biomolekylär och organisk elektronik vid Linköpings universitet. Olle Inganäs är tillika medlem i Kungliga Vetenskapsakademien och har även varit ordförande i Nobelkommittén i fysik. Tillsammans bildade de en stark trio med olika kunskaper och erfarenhet inom solcellsforskningen som kompletterade varandra.

– Epishine är ett bra exempel på hur man tagit forskningen ifrån labbet och ut i verkligen till att bli en säljbar produkt så att kunskapen kan göra nytta på riktigt! Vi forskare är inte så bra på företagande men tack vare att vi kom i kontakt med en entreprenör, Mattias Josephson, som såg potentialen i det vi gjorde så har vi lyckats. Han vände på vårt universitetstänk till att istället se vilka behov som fanns på marknaden för att därefter skapa en säljbar produkt, berättar Anders Elfwing.

epishine.jpg
Några av delägarna där Anders Elfwing sitter längst ut till höger i bild. Anna Björklou, vd för Epihine näst längst ut till vänster. Foto: Crelle

Bolaget riktar sig i första hand till kommersiella fastigheter och vill med sina små solceller ersätta batterier som används i exempelvis sensorer. Idag finns ett stort antal sensorer i fastigheter för att kunna mäta och skicka information om till exempel temperatur och fukt för att kunna optimera inomhusklimat och andra sensorer som används i larmsystem och som brandvarnare.

– Att byta alla dessa batterier vart och vartannat år blir kostsamt, framförallt i arbetstimmar. ”The batteri hell” är över, vår solcell, eller som i det här fallet ljuscell, behöver inte bytas utan har en livslängd som motsvarar den livstid som elektroniken den används i, säger Anders Elfwing.

Epishines företagsidé handlar om att göra billiga, skalbara och klimatsmarta solceller. En hållbar verksamhet från råvaror via produktionsprocess till slutgiltig produkt.

De tunna och böjbara, organiska solcellerna trycks på genomskinlig plast i lager på varandra. Metoden påminner om traditionell tidningsproduktion på vals vilket innebär att man kan producera stora volymer på litet utrymme.

– En framtida fullskalig maskin har kapacitet att trycka solceller motsvarande en mindre kärnkraftsreaktor i månaden, berättar Anders Elfwing.

Anna Björklou är nytillträdd VD. Hon har många års erfarenhet från globala verksamheter inom tillverkningsindustrin och är den som ska leda företaget ut på en internationell marknad. Anna Björklou berättar att Epishines tillväxtresa är planerad i tre faser:

"Nästa fas blir att använda vår revolutionerade teknik på platser där vi idag inte kan använda traditionella solceller då de är för tunga och otympliga."

– Den första fasen som vi befinner oss i just nu handlar om ljusceller för inomhusbruk. Nästa fas blir att använda vår revolutionerade teknik på platser där vi idag inte kan använda traditionella solceller då de är för tunga och otympliga. Det kan vara allt från lättviktskonstruktioner till ytor som är böjda eller transparanta som t.ex. fönster. Den tredje fasen är helt enkelt att erbjuda vår teknik där traditionella solceller redan finns.

Intresset på marknaden är stort men att etablera en ny teknologi innebär ändå en stor portion tålamod och uthållighet. Det tar tid för kunder att utvärdera ny teknologi och att anpassa sina produkter.

– Vår produktionskostym är anpassad för en snabb expansion, så vi är redo när marknaden tar fart på riktigt! Det är idag viktigt för företag att kunna ställa om till en mer hållbar energilösning och att använda ljuset som redan finns inomhus och även solen utomhus kommer bli en alltmer viktig energilösning i framtiden, avslutar Anna Björklou.

I år firar Teknikföretagen 125 år och det gör vi i hållbarhetens tecken. Under sex webbsända tv-program sätter vi strålkastarljuset på lösningar av olika hållbarhetsutmaningar och fördjupar diskussionen tillsammans med politiker, experter och företagsledare. Se programmen här.