Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

Dynapac — på väg att packa med el

För att Sveriges koldioxidutsläpp ska kunna minska som planerat krävs stora omställningar — inte minst inom transportsektorn där arbetsmaskiner är en viktig del. Nu växlar Dynapac upp för att elektrifiera sin tunga och dieseldrivna utrustning.

Catharina Kindberg, VD för Dynapac Compaction. Catharina Kindberg, VD för Dynapac Compaction.

Idag
04 feb. 2021
Sakområde:

Går det ens att med eldrift packa underlaget till en motorväg, när är enorma mängder energi ska vibreras ner för att göra marken slät och stabil?

– Det krävs en omställning även där, konstaterar Erik Adriansson som är handläggare på Naturvårdsverkets klimatavdelning. Sverige ska ha noll nettoutsläpp år 2045, och arbetsmaskinerna kommer att stå för en allt större del av utsläppen när industri och transportsidan ställer om, konstaterar han.

Erik Adriansson, Naturvårdsverket

Redan för tio år sedan tog Dynapac fram en prototyp till en elektrisk vält men marknaden var inte mogen, berättar Catharina Kindberg som är VD för Dynapac Compaction Equipment AB. Sedan dess har företaget - som levererar vält- och packningsmaskiner över hela världen - fått en fransk ägare och eldrift har hamnat allt mer i fokus i samhällsdebatten.

– Efterfrågan har ökat dramatiskt de senaste två åren. Sedan en tid tillbaka så har vi lyft upp frågan igen, och vi är väldigt glada att vi gjorde det, säger Catharina Kindberg men är hemlighetsfull kring företagets planer.

Bristen på infrastruktur en utmaning

Erik Adriansson på Naturvårdsverket tror att kommuner och myndigheter i allt större utsträckning kommer att ställa krav på leverantörer att använda miljövänligare utrustning.

– Det kommer att behöva lösas, det är nödvändigt för att minska utsläppen.

Jobbet kan göras med el, förklarar Catharina Kindberg på Dynapac. Men, utmaningen är inte bara att generera den stora mängd energi och massa som ska ner i marken via företagets valsar och vältar, utan även att få fram själva elen.

– Det som är mest komplext är att maskinerna används där det ska underhållas eller inte alls finns någon väg, och hur de ska laddas — jämfört med att köra ut stora dieselcisterner eller en lastbil för att tanka. Vi kan ju knappast dra igång en dieselgenerator för att ladda batterierna, då faller konceptet, konstaterar hon.

Dynapac arbetar även med att deras utrustning ska användas på rätt sätt — inte för mycket och inte för lite.

– Det handlar om att anpassa maskinen efter behoven och se till att man inte överanvänder den. Men, man ska inte heller underanvända den så att man måste göra om arbetet. Vi lanserade nyligen en ny produktlinje ”Seismic” som automatiskt anpassar maskinens parametrar till underlaget, och har även varvtalsreglering av motorn ”ECO-mode” som standard på många marknader. Dynapac erbjuder GPS-baserade system som kontinuerligt kontrollerar packningsbehovet, och därmed ger möjligheten att optimera användningen ytterligare.

När är det då dags att presentera Dynapacs första eldrivna vält?

– Vi är inte beredda att släppa tidpunkten ännu så jag får svara lite svävande. Vi samarbetar i olika konstellationer för att komma framåt inom detta område, säger Catharina Kindberg lite klurigt och man förstår att premiären inte ligger alltför långt bort.

I år firar Teknikföretagen 125 år och det gör vi i hållbarhetens tecken. Under sex webbsända tv-program sätter vi strålkastarljuset på lösningar av olika hållbarhetsutmaningar och fördjupar diskussionen tillsammans med politiker, experter och företagsledare. Se programmen här.