Teknisk kunskap och expertis – den självklara grunden för jobbskapande och välfärd i Sverige

Tekniksverige är unikt, ingen bransch i Sverige är lika befolkad – och i behov – av kvalificerade medarbetare. Tyvärr är tillgången till teknisk kunskap och expertis för låg. Därför behövs en kraftfull politik för utbildning, kompetensutveckling och talangattraktion för att möta upp Sveriges unika behov och möjligheter.

Tekniksveriges framtidsagenda

Sverige behöver

Sveriges framgång är tätt förknippad med att teknikbranschen ligger i global framkant, och att vi konkurrerar med kunskaper. Därför är det också viktigt att det svenska utbildningssystemet svarar upp mot just en ambition om att konkurrera med de kunskaper som behövs för att svensk industri ska kunna konkurrera i den tekniska utvecklingen.

Ska vi vara en kunskapsnation måste vi satsa på kunskap. Därtill är det just de jobben inom industrin som i störst utsträckning bidrar till att skapa ytterligare arbetstillfällen i samhället. För varje nytt jobb som skapas i tillverkningsindustrin tillkommer 1,2 nya jobb i samhället, det handlar till stor del om den ökande efterfrågan i underleverantörsled.

Läs mer

hela agendan 2.5 MB

Tekniksveriges framtidsagenda

kapitel 0.3 MB

Kompetens


Utvecklade förslag

Prioritera STEM – satsa på utbildningar med hög kvalitet, stor efterfrågan från arbetslivet och tydlig arbetslivskoppling.

Fler behöver attraheras till och genomgå utbildningar inom STEM – Science, Technology, Engineering, Mathematics. Grunden för det är en nationell STEM-strategi med tydliga mål, insatser och uppföljning genom hela utbildningssystemet. För att säkra kompetens till näringslivet behöver dimensionering av utbildning ta hänsyn till arbetslivets behov. Sverige behöver satsa på teknisk utbildning både i utbud och med resurser. Planerings- och dimensioneringsreformen för gymnasieskolan behöver genomföras och följas samt vid behov utvecklas. Samtidigt behöver högskolan reformeras för att arbetslivets efterfrågan samt arbetslivskoppling ska vara mer styrande för utbud och innehåll i utbildningarna. För att elever och studenter ska få praktisk erfarenhet behövs även stöd för investeringstunga utbildningar på samtliga nivåer.

Öka den kvalificerade arbetskraftsinvandringen – gör förbättringar och förenklingar för att Sverige ska kunna attrahera, rekrytera och behålla internationell kompetens.

Det arbete som påbörjats behöver utvecklas och accelereras. Sverige behöver ta kampen om de internationella talangerna genom en politisk vision, ambitiösa mål och en nationell strategi som ger en tydlig riktning. De lagstiftningshinder som försvårar för internationella talanger att arbeta i Sverige behöver undanröjas, och insatser för medföljande stärkas. Det är nödvändigt att en process mellan de olika involverade myndigheterna fungerar sömlöst.

Förbättra tillgången till, och utbudet av, relevant utbildning för yrkesverksamma.

De gröna och digitala omställningarna ställer stora krav på individer och samhälle att lära om och lära nytt. Dagens utbildningssystem är dock utformat efter ett annat arbetsliv och efter ungdomsstudenters efterfrågan, samtidigt som politiken för kompetensutveckling hittills har karakteriserats av mindre projekt och kortsiktiga insatser utan finansiering. Det behövs handlingskraft för att kompetensutveckling ska prioriteras och det inbegriper tydliga politiska målsättningar. På sikt behöver utbildningssystemet som helhet ses över för att anpassas till ett livslångt lärande. Redan nu behöver dock tillgången förbättras genom ett mer flexibelt och anpassat utbildningsutbud genom hela utbildningssystemet, där såväl utbud som tillgång till relevant utbildning för yrkesverksamma måste förbättras.

Kontakt

Camilla Georgsson Enhetschef Kompetensförsörjning Maila
Li Ljungberg Näringspolitisk expert inom talangattraktion och grundskola Maila
Mats Andersson Näringspolitisk expert inom yrkes- och arbetsmarknadsutbildning Maila