Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

Northvolt och Skellefteå visar vägen i klimatomställningen

2018 tog batteritillverkaren Northvolt första spadtaget i Skellefteå för Europas största batterifabrik. Produktionen inriktas på litiumjonbatterier för bland annat elbilar. Sen dess har mycket gått i ett rasande tempo – för företaget där 1000 just nu är ett nyckeltal.

Northvolt i Skellefteå. Northvolt i Skellefteå.

Idag
04 feb. 2021
Sakområde:

– Vi har 1000 personer som arbetar på plats med byggnationen, i början gjöt vi ca 1000 kvm per dygn. Vi är i dag 1000 anställda och räknar under närmaste året att växa med ytterligare 1000 medarbetare, berättar Martin Anderlind, chief talent & brand officer på Northvolt.

Byggnationen går enligt plan och i slutet av 2021 räknar företaget med att vara igång med den första produktionslinan av totalt fem. Skellefteå kraft har gått in med en investering på 10 miljoner euro. Andra viktiga aktörer som är med i projektet är bland annat BMW, Volkswagen (VW) (där Scania ingår), ABB, Siemens, Vestas och Epiroc. Northvolts etablering kommer att generera cirka 3000 arbetstillfällen i Skellefteå när fabriken är helt utbyggd. 

Martin Anderlind, chief talent & brand officer på Northvolt.

– Vi rekryterar ungefär 500 personer per år. Och räknar med att cirka hälften finns i regionen och att vi hittar andra hälften av medarbetarna i resten av Sverige och världen. Vi har även samarbete med Luleå tekniska universitet och forskningsinstitutet RISE för hjälp med relevant utbildning för våra anställda, säger Martin Anderlid.

Produktionen består i huvudsak av två delar - en processdel och en högautomatiserad mekanisk del. Ett stort antal av de anställda räknar man med att utbilda på plats helt från grunden. Huvuddelen av Northvolts verksamhet är förlagd till Skellefteå. Tanken är också att på sikt i så stor uträckning det är möjligt använda sig av både närproducerade och återvunna råvaror. Övriga metaller så som kobolt, mangan och litium köps också direkt från berörd gruvindustri.

– För oss är det viktigt att försöka undvika mellanhänder. Och då främst gällande kobolt för att kunna säkerställa ursprung och korrekta arbetsförhållanden i samband med brytningen, framhåller Martin Alderlind.

En annan viktig del i Northvolts verksamhet blir också en helt unik återvinningslina av batterier. Northvolt Revolt AB är ett helägt dotterbolag och en strategiskt viktig enhet gällande råvaruförsörjningen.

På företagets labb i Västerås har man tagit fram en pilotåtervinningslina. Där har man bland annat lyckats genom en unik kemiskprocess rena och återvinna åtråvärda metaller som kobolt, mangan och litium

"Industriers råvaruflöden måste bli hållbara och vi måste vara varsamma med jordens ändliga resurser." 

– Vi står inför en mycket stor omställning. Industriers råvaruflöden måste bli hållbara och vi måste vara varsamma med jordens ändliga resurser. Återvinning är nödvändigt för att vi ska klara detta, säger Emma Nehrenheim, chief enviromental officer på Northvolt. Och fortsätter:

– Vi räknar med att bygga en fullskalig återvinningsanläggning i Skellefteå 2022. 2030 är målsättningen att 50 % av råvarumaterialet ska komma från återvunna batterier.

Emma Nehrenheim, chief enviromental officer på Northvolt.

En annan viktig del i framtida bilbatteritillverkares framgångsrecept är ”machine learning”. På Northvolt kommer man att ta in data på alla delar, från material till hur batteriet används, för att på så sett hela tiden kunna förbättra sin produkt

– Batteriet står för cirka 40 procent av kostnaden när man bygger en bil. De som är skickligast på att använda datan från batteriet är de som kommer att bli vinnare i framtiden, avslutar Martin Anderlind.

I år firar Teknikföretagen 125 år och det gör vi i hållbarhetens tecken. Under sex webbsända tv-program sätter vi strålkastarljuset på lösningar av olika hållbarhetsutmaningar och fördjupar diskussionen tillsammans med politiker, experter och företagsledare. Se programmen här.