Remissvar 27 nov.

Remissvar avseende framtidens yrkeshögskola

Utbildningsdepartementet Gymnasie- och vuxenutbildningsenheten U2023/02078
Ladda ner remissvaret

Teknikföretagen är över lag positiva till utredningens förslag att Yrkeshögskolan ska växa och att antalet utbildningsplatser ska öka med 35 procent på 10 år i förhållandet till nuläget.

Teknikföretagen välkomnar en utveckling av yrkeshögskolan och i synnerhet de förslag till förändringar som vi i realiteten tror kan leda fler utbildade inom teknik och industri snarare än fler tomma platser. Många av utredningens förslag tror vi kan bidra till en expansion i rätt riktning.

Teknikföretagen vill särskilt lyfta förslaget att Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) ska få möjlighet att föra över medel till kommande budgetår. Ekonomiska förutsättningar som bygger på stabilitet och långsiktighet är enligt oss grunden för ett väl fungerande utbildningssystem.

Vi vill också särskilt betona vikten av förslaget att staten på ett samhällsekonomiskt sätt i framtiden ska stimulera utbildningsmiljöer som skapar förutsättningar för investeringstunga utbildningar i ett flexibelt system.  

Teknikföretagen vill dock samtidigt lyfta fram två delar som vi saknar som förslag från utredningen för att inte expansionen enbart ska leda till fler tomma platser.

Teknikföretagen saknar ett förslag om ökade insatser för att öka kännedomen om yrkeshögskolan. Vi anser att myndigheten bör få ett uppdrag och resurser för att vidareutveckla arbetet med att öka kännedomen om utbildningsformen.  

Teknikföretagen saknar också ett förslag om en översyn av schablonnivåerna som ligger till grund för statsbidrag för yrkeshögskoleutbildningarna. Olika utbildningsområden har olika förutsättningar och medför i praktiken olika behov av till exempel lokaler, maskiner och inventarier. Vi skulle därför vilja se ett förslag om en översyn av schablonnivåerna mot en mer diversifierad ersättningsmodell, där statsbidraget i större utsträckning överensstämmer med den faktiska kostnadsbilden för respektive utbildningsinriktning.

Publicerades 27 november 2023