EWC-direktivet ger arbetstagrepresentanter från olika EU-länder möjlighet till information och samråd med bolagsledningen i gränsöverskridande frågor. Samrådet sker genom ett så kallat europeiskt företagsråd som bildas av arbetstagarrepresentanterna.
Syftet är att arbetstagarrepresentanter ska få insyn och möjlighet till dialog i frågor som rör koncernen, till exempel större omstruktureringar eller investeringar.
– När en uppdatering av direktivet började diskuteras i EU-kommissionen och Europaparlamentet fanns flera förslag som riskerade att göra europeiska företag mindre snabbfotade. Det fanns dessutom idéer som kunde ha gjort det avsevärt svårare för företagen att skydda känslig information under samrådsprocessen, säger Marcus Dahlsten, förhandlingschef Teknikföretagen.
Marcus Dahlsten, förhandlingschef på Teknikföretagen.
Fotograf: Viktor Fremling
Sverige är ett av de länder inom EU som har flest företagsråd. Många av dessa företag är medlemmar i Teknikföretagen. Teknikföretagen har därför, tillsammans med andra arbetsgivarorganisationer, arbetat aktivt för att det nya direktivet bättre ska spegla företagens verklighet och förutsättningar.
– Engagemanget från medlemsföretagen har varit stort. Även om det nya direktivet innebär ökade skyldigheter för företagen blev slutresultatet bättre än många av de ursprungliga förslagen, säger Marcus Dahlsten.
Många av ändringarna i det nya direktivet kommer att påverka företag i slutet av 2028. Vissa av de nya bestämmelserna, såsom arbetstagarnas rätt att begära ändringar av befintliga avtal om europeiska företagsråd, kan dock bli tillämpliga redan 2027.
– Fokus för Teknikföretagen blir nu att analysera det nya regelverket och ge medlemsföretagen vägledning. Parallellt kommer vi också arbeta för att genomförandet av direktivet i Sverige blir så bra som möjligt för företagen, säger Marcus Dahlsten.
Rådet måste formellt anta direktivet innan det kan träda i kraft. Så kallade EPSCO-möten är inplanerade den 17 oktober och den 1 december 2025, vilket innebär att antagandet kan ske vid något av dessa tillfällen.
EWC-direktivet omfattar sedan tidigare bolagskoncerner med fler än 1 000 anställda inom EU och minst 150 anställda i var och en av minst två medlemsstater.
- Gränsöverskridande frågor. Företagsrådets rätt till samråd omfattar gränsöverskridande frågor. Med detta avses frågor som rör hela koncernen eller minst två av koncernens verksamheter i två olika medlemsstater. Nu förtydligas begreppet genom att det avser åtgärder som rimligen kan förväntas påverka arbetstagare i mer än två medlemsstater.
- Kostnader för förhandlingsdelegationen. Vid förhandlingar om att etablera ett företagsråd ska bolaget stå för förhandlingsorganets kostnader, så att det kan utföra sina uppgifter på ett lämpligt sätt. Nu tydliggörs att dessa kostnader ska omfatta rimliga kostnader för experter, inbegripet juridiska experter, i den mån det är nödvändigt. Sådana kostnader ska meddelas bolaget innan de uppstår.
- Avtalets innehåll. Ett avtal om ett europeiskt företagsråd ska, utöver vad som gäller i dag, även innehålla villkor om:
- Formatet för mötena, det vill säga om det är fysiska möten, onlinemöten eller hybridmöten.
- De ekonomiska och materiella resurserna som ställs till företagsrådets förfogande ska ta hänsyn till:
- Eventuell användning och deltagande i möten av experter. Detta gäller både juridiska experter och företrädare för erkända fackliga organisationer på gemenskapsnivå.
- Tillhandahållande av relevant utbildning till ledamöterna i det europeiska företagsrådet.
- Tystnadsplikt. Medlemsstaterna ska fastställa objektiva kriterier för att bolaget ska få ålägga representanter i företagsrådet med tystnadsplikt. Bolaget ska uppge de skäl som motiverar sekretessen och ska när så är möjligt fastställa konfidentialitetens varaktighet.
Om bolaget väljer att inte dela med sig av känslig information ska de ange skäl som motiverar att informationen inte överlämnas. - Information. Informationen i gränsöverskridande frågor ska lämnas på sådant sätt att det gör det möjligt för företagsrådet att ingående bedöma deras eventuella konsekvenser och vid behov förbereda samråd med behörigt organ inom koncernen.
- Samråd. Samrådet ska genomföras på sådant sätt att företagsrådet ska kunna yttra sig innan beslutet fattas. Sådant yttrande ska ske inom rimlig tid med hänsyn till hur brådskande frågan är. Företagsrådet har rätt till ett motiverat skriftligt svar från bolaget om företagsrådet har yttrat sig inom rimlig tid.
- Utbildning. Ledamöter i förhandlingsorganet och företagsrådet har i dag rätt till utbildning med bibehållen lön för att de ska kunna utföra sina uppgifter som representanter i ett internationellt sammanhang. Nu tydliggörs att bolaget ska stå för rimliga kostnaderna för sådan utbildning och därmed sammanhängande kostnader, under förutsättning att bolaget har informerats om detta i förväg.
- När tilläggsföreskrifterna börjar gälla. I dag gäller att tilläggsföreskrifter kan börja gälla om bolaget vägrar att inleda förhandlingar inom sex månader efter att förhandling begärts. Detta förtydligas nu genom att bolaget måste ha kallat till ett första möte med förhandlingsdelegationen inom sex månader från det att förhandling begärts.
- Tilläggsföreskrifterna. Om förhandlingar om inrättandet av ett europeiskt företagsråd inte leder fram till ett avtal ska bolaget, som tidigare, i stället tillämpa detaljerade tilläggsföreskrifter. Dessa ändras enligt följande:
- Bolaget ska i stället för ett sammanträde hålla minst två fysiska möten per år med det europeiska företagsrådet. Digitala möten får genomföras när det är lämpligt och parterna är överens om det.
- Det förtydligas att experter som biträder företagsrådet kan omfatta företrädare för erkända fackliga organisationer på gemenskapsnivå. Sådana experter har rätt att närvara vid möten med bolaget. Den centrala ledningen ska informeras om detta i förväg.
- Kostnaderna för företagsrådets verksamhet ska omfatta rimliga kostnader för juridiska experter. Driftskostnaderna ska meddelas den centrala ledningen innan de uppstår.
- Skadestånd. Den svenska lagen om europeiska företagsråd innehåller redan bestämmelser om skadestånd. Nu införs även sådana bestämmelser i själva EU-direktivet.
- Kostnader för juridisk representation. Medlemsstaterna ska föreskriva att rimliga kostnader för juridisk representation och deltagande i rättsliga förfaranden ska bäras av bolaget. Medlemsstaterna kan alternativt vidta andra likvärdiga åtgärder för att undvika att tillgången till rättsliga förfaranden i praktiken begränsas på grund av avsaknad av ekonomiska resurser.
- Undantag tas bort. Tidigare EWC-direktiv innehöll undantag för äldre avtal om företagsråd, vilket innebar att dessa avtal inte omfattades av regelverket för europeiska företagsråd. I det nya direktivet tas dessa undantag bort. Samtliga avtal om europeiska företagsråd kommer därför omfattas av det nya regelverket.
- Övergångsbestämmelser. Äldre avtal som inte uppfyller de nya kraven ska omförhandlas enligt det nya regelverket, antingen om bolaget själv initierar förhandlingar eller om minst 100 arbetstagare eller deras representanter i minst två medlemsstater begär det. Om sådana förhandlingar inte resulterar i ett avtal om europeiska företagsråd ska villkoren i tilläggsföreskrifterna tillämpas av bolaget.