Kalendarium

Företagets arbetsmiljöarbete - digital kurs

KursDigital kurs


Arbetsmiljöarbetet ska bedrivas enligt Arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter, bland annat de om Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1). Enligt dessa ska arbetsmiljöarbetet ingå som en naturlig del i den dagliga verksamheten. Detta innebär att arbetsmiljöfrågor hanteras på ett systematiskt sätt, utifrån de regler som gäller för verksamheten. Arbetsgivaren - företaget - har ansvaret för arbetsmiljön.

För att arbetsmiljöarbetet ska fungera måste arbetsuppgifter fördelas i organisationen till personer som har befogenheter och resurser för uppgifterna. Detta ställer krav på kunskap om bland annat vad arbetsmiljöarbetet innebär, vilka regler som gäller och hur arbetsskador förebyggs. Centrala begrepp inom arbetsmiljöarbetet är policy, riskbedömningar, rutiner, handlingsplaner och samverkan. Kursen tar upp och förklarar bland annat dessa begrepp.

Innehåll 

  • Arbetsmiljöns lagar och regler en sammanfattning
  • Samverkan
  • Systematiskt arbetsmiljöarbete
  • Organisatorisk och social arbetsmiljö
  • Tillsyn och påföljder

Mål
Efter genomgången kurs ska deltagarna ha grundläggande kunskaper om ett företags arbetsmiljöarbete och känna till vilka regler som finns samt vilket ansvar som följer med uppgiftsfördelningen. Kursen ska ge kursdeltagarna tillräckliga kunskaper för att påbörja ett systematiskt arbetsmiljöarbete.

Målgrupp
Kursen vänder sig till exempel till chefer, arbetsledare, HR och skydds- och arbetsmiljöombud

Omfattning
Kursen genomförs på Teams och är en heldag. Kursen kan även företagsanpassas.

Dokumentation
Kursmaterialet innehållande faktatexter, övningsuppgifter och digitala åhörarkopior kommer att mejlas ut till kursdeltagarna innan kursstart.


Information om Stöd för arbetsmiljö­utbildning

Satsningen ”Stöd för arbetsmiljöutbildning” är förlängd och gäller för utbildningar med start tidigast 2024-09-01. 35 miljoner kronor är avsatt till stöd för arbetsmiljöutbildningar fram till och med 31 december 2025.

För utbildningar med start från 1 januari 2026 har Svenskt Näringsliv, LO och PTK har beslutat att förlänga satsningen på stöd för arbetsmiljöutbildning. Den nya perioden gäller 1 januari 2026–30 juni 2027 och omfattar företag och organisationer inom privat sektor med kollektivavtal. Ansökan öppnar 7 januari 2026. 

Läs mer: Sök ekonomiskt stöd för arbetsmiljöutbildning (afaforsakring.se)

Kontakt: Vid frågor om stödet, kontakta Afa Försäkring på: 08-696 40 36 stodforarbetsmiljoutbildning@afaforsakring.se 

 


Överallt
Närsomhelst
{{occation.Month}}
{{occation.Day}}

{{occation.Location}}

{{occation.Label}}

Fullbokad
jan.
22
22 jan. 09:00 - 15:00
Digital kurs
Medlemspris exkl. moms:
1 900 kr
Ej medlem: 3 800 kr

Kontakt vid frågor