Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

Blankt papper efter Rysslands invasion av Ukraina

Pressmeddelande 3 maj 2022

Inbjudan till presentation av Industriekonomernas konjunkturprognos.

Återhämtningen av världsekonomin har varit imponerande stark efter att flertalet ekonomier började öppna upp efter pandemin. Banan var snitslad för fortsatt, om än avtagande, tillväxt under kommande år med förutsättningar för fullbordad normalisering.

Rysslands invasion av Ukraina vänder upp och ned på detta och gör det naturligtvis mycket svårt att bedöma de ekonomiska konsekvenserna av kriget för Sverige, EU och andra delar av världen.

Hur utvecklas ekonomin i den nya verkligheten? Hur påverkar Rysslands anfallskrig mot Ukraina? Hur påverkar Kinas covidpolitik och exempelvis utvecklingen i Shanghai? Vad kan vi räkna med när det gäller geopolitisk osäkerhet, energiförsörjning, eventuell oro i det finansiella systemet, hot om recession etc.?

Med utgångspunkt i olika scenarier presenterar Industriekonomerna sin konjunkturprognos onsdagen den 11 maj. Där ska vi försöka ge svar på frågorna ovan.

Presskonferensen hålls den 11 maj kl 9.00 i Teknikföretagens lokaler på Storgatan 5. Frukost serveras från kl 08.30.

På plats finns Industriekonomernas ekonomer Lena Hagman, Kerstin Hallsten och Mats Kinnwall för att redogöra för den ekonomiska utvecklingen.

På plats finns även Johan Wiktorin, som är rådgivare i säkerhets- och underrättelsefrågor samt medlem av Kungliga Krigsvetenskapsakademien. Han kommer att tala om den säkerhetspolitiska utvecklingen.

Det kommer att finnas utrymme för frågor under presskonferensen, som pågår mellan kl 9.00 och 10.00, samt möjlighet till enskilda intervjuer efteråt.

Hjärtligt välkommen!

Vänligen anmäl ditt deltagande här.

Industriekonomerna utgörs av Teknikföretagens och Industriarbetsgivarnas ekonomer.

Per Braconier Presschef