Vi har uppdaterat vår inloggningslösning! Läs mer här.

Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

Doro flydde mobiltelefonins konkurrens och skapade egen marknad

Att konkurrera med de stora mobiltelefonutvecklarna var lönlöst. Så Doro skapade en egen marknad – för seniorer och funktionsnedsatta.

Robert Puskaric, vd för Doro, och produktbild från Doro. Robert Puskaric, vd för Doro, och produktbild från Doro.

Medlemsföretag
27 sep. 2017
Sakområde:

Svenska Doros telekomhistoria sträcker sig ända tillbaka till 1974. För tio år sedan drev konkurrensen inom mobiltelefoni företaget till ett livsavgörande beslut. Genom att nischa sig mot seniorer och funktionsnedsatta skapade Doro en egen marknad, med ett kunderbjudande som ingen av de forna konkurrenterna hade.

Överbrygger digital klyfta

I dag är Doro marknadsledande inom trygghetslösningar för individer över 65 år.

– Vi skapar en tryggare vardag och förbättrad livskvalitet för äldre men även för närstående som får renare samvete genom vetskapen att mamma eller pappa kan larma om de behöver hjälp, säger Robert Puskaric, vd för Doro.

Förutom att skapa trygghet vill Doro även överbrygga den digitala klyftan och ge äldre förutsättningar för digitalisering, på deras egna villkor. Det kan till exempel handla om att våga testa internet eller sociala medier.

– Med åldern kommer problem med hörsel, syn och finmotorik. Många äldre blir också mer osäkra. Vår uppgift är att utforma produkter som en 80-åring lätt ska kunna använda.

Doro erbjuder mobil- och smarttelefoner, men även fasta och trådlösa hemtelefoner. Det är framför allt mjukvaran som skiljer sig från övriga telekomprodukter på marknaden. Användarupplevelsen är enkel och logisk och det finns alltid en lättillgänglig larmknapp på baksidan av telefonen. På Doro finns en R&D-avdelning som ständigt arbetar för förbättringar – utifrån marknadsundersökningar bland seniorer och närstående.

Ny medlem i Teknikföretagen

Sedan början av 2017 är Doro medlem i Teknikföretagen, ett enligt Robert Puskaric naturligt steg efter förvärv av trygghetstelefonutvecklaren CareTech och SOS International Trygghetscentralen. När antalet anställda i Sverige gick från 60 till 300 ökade behovet av stöd i arbetsgivar- och arbetstagarfrågor.

– Medlemskapet i Teknikföretagen signalerar att Doro vill bli betraktad som en seriös arbetsgivare med löner och anställningsvillkor därefter. Det är en kvalitetsstämpel.

Det fanns även politiska incitament för medlemskapet.

– Teknikföretagen driver näringspolitiska frågor. Vi är ett svenskt företag som vill att Sverige ska fortsätta att vara en attraktiv arbetsgivare inom teknik, säger han.

Detta är Doro

  • Doro är ett svenskt globalt företag som erbjuder trygghetslösningar för äldre och funktionshindrade.
  • Trygghetslösningarna säljs i 40 länder och bland dem finns mobil- och smarttelefoner, trygghetslarm för extra mänsklig kontakt samt larmmottagning.
  • Huvudkontoret finns i Lund och har 300 anställda.
  • Företaget har en omsättning på 1,959 miljarder kronor (2016).