”Viljan att förändra styr vår verksamhet”
Vi har en väldigt stark historia av att bidra till ett bättre samhälle. Orden kommer från AFRYs vd Jonas Gustavsson. En passionsdriven ingenjör som menar att bra ledarskap handlar om att leva som man lär.

Det finns många utmaningar för företagen i den omställningstid vi lever i. Det handlar om att ställa om både arbetssätt och tankesätt. Som ledare gäller det att få med sig organisationen och varje medarbetare på förändringsresan.
Jonas Gustavsson har en lång bakgrund inom industrin, bland annat på ABB, Bombardier och Sandvik. Sedan fyra år tillbaka är han vd på ingenjörs- och designföretaget AFRY som hjälper sina kunder att accelerera omställningen inom hållbarhet och digitalisering. Han har upplevt förändringsresor både inifrån en organisation och utifrån som konsult och vet att det har sina prövningar men också vad som fungerar. Här berättar han om sin ledarfilosofi:
– ”Walk the talk” är oerhört viktigt för mig som ledare, och också som företag d.v.s. att man gör det man säger och visar att man menar allvar. Det är handling som gäller. Som konkret exempel på det så har vi bland annat, från och med i år, beslutat att inte delta i anbudsprocesser kopplade till koldrivna kraftverk. Trots att det förmodligen initialt innebär att vi tappar affärer.
Ett tag pratades det mycket om så kallad greenwashing d.v.s. att företag ”grönmålar” sin verksamhet med fina ord som stämmer dåligt överens med verkligheten. Jonas Gustavsson menar att det är så gott som omöjligt för företag i dag att gena på det sättet då det varken blir hållbart eller lönsamt.
"Vi har kommit till en ”tippingpoint” där omställningen drivs på från alla håll. Och där teknikföretagen många gånger ligger i framkant med lösningarna."
– Alla företag drivs i dag av att ställa om till hållbara lösningar oavsett om det handlar om stål- eller klädtillverkning. Det är så du blir konkurrenskraftig och det har företagen insett. Sen kan det ta längre eller kortare tid att nå målen men ambitionen och insikten är tydlig. Vi har kommit till en ”tippingpoint” där omställningen drivs på från alla håll. Och där teknikföretagen många gånger ligger i framkant med lösningarna.
Jonas Gustavsson fortsätter:
– Det vi också märker är att den nya generationen medarbetare som kommer ut på arbetsmarknaden ställer nya krav på oss som ledare. Man väljer arbetsgivare värderingsstyrt, utifrån hållbara lösningar. Man vill vara en del av en helhet. Vi som arbetsgivare måste bli bättre på att beskriva vad vi kan erbjuda för att locka rätt kompetens. De företag som tar till sig den unga generationens krav i form av mångfald, inkludering, hållbarhet, globalisering är de som blir vinnarna, menar Jonas Gustavsson.
AFRY har nyligen ingått samarbeten med både stiftelsen Gapminder och Norrsken Foundation, två organisationer som på olika sätt arbetar för en snabbare omställning till ett hållbart samhälle.
– Med 16000 medarbetare i 40 länder sitter vi på en enorm kunskapsbank. Det är vår skyldighet att hjälpa till med det vi kan för att skynda på omställningen, avslutar Jonas Gustavsson.
I år firar Teknikföretagen 125 år och det gör vi i hållbarhetens tecken. Under sex webbsända tv-program sätter vi strålkastarljuset på lösningar av olika hållbarhetsutmaningar och fördjupar diskussionen tillsammans med politiker, experter och företagsledare. Se programmen här.