Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

”Vi vill vara ett företag som alla ser upp till”

En ”folksynt” som släpper loss människors kreativitet, jämställt och hållbart och helt enkelt bäst i världen. Kultförklarade Jesper Kouthoofd är en färgstark och udda fågel i teknikbranschen, men med ett genomslag som är enormt.


Idag
13 okt. 2021
Sakområde:

– Jag tänker hela tiden på människans relation till tekniken. Ljud, elektronik och design är det gemensamma temat — vi älskar ljud och synthar!

Det är lite svårt att veta hur man ska beskriva Jesper Kouthoofd. Han är en av grundarna till den ”creddiga” reklambyrån Acne (som bland annat utvecklades till ett världskänt klädmärke) och han har gjort starka avtryck i reklambranschen med bland annat karaktären ”Iprenmannen”.

Jesper Kouthoofd, Teenage Engineering.

För drygt tio år sedan startade han Teenage Engineering som fokuserar på ljud och framförallt små och relativt billiga synthezisers, vissa kostar under 500 kronor. Trots detta - eller kanske tack vare enkelheten - används och hyllas Teenage Engineering av ledande musiker i hela världen, och enbart en av de senaste modellerna har sålt i 500 000 exemplar.

"Vi är intresserade av hur man kan fånga kreativitet och bli mer kreativ med hjälp av teknologi."

– Vi vill vara det nya munspelet, som du alltid har med dig. Idag förvinner idéer på grund av friktion, vi vill ta bort den, förklarar Jesper Kouthoofd. Vi är intresserade av hur man kan fånga kreativitet och bli mer kreativ med hjälp av teknologi.

Teenage Engineering och Jesper Kouthoofd utstrålar 80-tal med referenser till Sony Walkman och hemdatorrevolutionen.

– Det finns en koppling mellan teknik och kultur. Från början såg en radioapparat ut som en möbel, sedan fick de ta egen space och då blev det en grym känsla att ha en stereo.

Vi tänker mycket på hemmet, men ”det smarta hemmet” är det dummaste som finns teknikmässigt, det mesta funkar inte i verkligheten men en ny värld av möjligheter öppnas.

Vill hålla i längden

Jesper Kouthoofd berättar att Teenage Engineering håller på att experimentera, och tar vardagsrummet som ett exempel.

– Det börjar få en ny betydelse, när alla sitter med sina devices och kollar på YouTube.

Jesper menar att alternativen är för många idag och företaget utforskar hur det kan bli roligare att välja och upptäcka ny musik, han avslöjar att en fysisk panel med rattar på väggen finns med i planerna.

Att snabbt kunna komponera på ”ficksynthen” är ett sätt att öka kreativiteten. Att göra utrustning hyrbar, och möjlig att betala av är ett annat. Teenage Engineerings produkter designas och produceras för att hålla länge. Den första modellen, OP1, har funnits i sortimentet i tio år.

teenage-engineering.jpg

– Vi designar allt vi kan för att det aldrig ska behöva slängas, utan istället repareras.

Dessutom tänker företaget på symbolspråket och att inte definiera manligt och kvinnligt.

– Leksaksindustrin är bland de värsta när det gäller maskulinitet och femininitet.

50 ingenjörer i Stockholm utvecklar Teenage Engineerings produkter — det handlar om programmering, gränssnitt och el. Jesper Kouthoofd har en vision om ett hållbart företag, kanske inte ”maxa”, utan fokusera på andra grejer och hålla längre, förklarar han.

"Vårat mål är inte att bli världsdominerande med mest pengar på banken. Vill vara bäst, alla kategorier – ett företag som alla ser upp till!"

—De flesta i Silicon Valley, som Tesla, har en kurva som en superhockeyklubba. Men vem vinner i långa loppet, det är inte säkert att det är de. Vårat mål är inte att bli världsdominerande med mest pengar på banken. Vill vara bäst, alla kategorier – ett företag som alla ser upp till!

I år firar Teknikföretagen 125 år och det gör vi i hållbarhetens tecken. Under sex webbsända tv-program sätter vi strålkastarljuset på lösningar av olika hållbarhetsutmaningar och fördjupar diskussionen tillsammans med politiker, experter och företagsledare. Se programmen här.