Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

Nya kundsegment och arbetssätt i pandemins fotspår

Med en bakgrund inom konfektionsindustrin har Boråsbaserade OCS en inbyggd vana att snabbt kunna ställa om och vara flexibla när förutsättningarna plötsligt ändras.


Idag
04 feb. 2021
Sakområde:

OCS, Overhead Conveyor System AB, tillverkar interna transportsystem, conveyors på en patenterad friktionsbaserad teknik. Tekniken innebär att man kan erbjuda industrin lösningar som är rena, oljefria, ergonomiska och tysta men också flexibla för snabba omställningar. Företaget tillverkar sina produkter i Borås och säljer och levererar över hela Europa.

– Flexibilitet är lite av vårt DNA. Pandemin innebar en kraftig inbromsning för oss. Plötsligt kunde vi inte åka ut till kund och installera vilket är en viktig del av vår affär. Så lösningen blev att hitta personer på plats som vi kunde instruera digitalt. Detta visade sig fungera väldigt bra och som vi även fortsättningsvis kan använda oss av i vissa moment för minskad klimatpåverkan, berättar Kenth Almqvist CEO på OCS.

Kenth Almqvist, CEO på OCS.

Bolaget grundades på 60-talet inom textilindustrin men när hela konfektionstillverkningen flyttade till lågkostnadsländer blev företaget tvingat att ställa om.  Den moderna tekniken som var anpassad för att hantera textil passade perfekt för bland annat möbler och detta blev vägen in i bilindustrin för tillverkning av bilstolar. Sedan dess har bolaget haft en stadig tillväxt och finns i dag i en rad olika tillverkningsprocesser inom ett antal olika branscher. 

För två år sedan köptes företaget av Axel Johnson International som lägger stor vikt vid systematiserat arbete kring sociala frågor och miljöansvar. Lean, Clean and Green är kärnvärden som genomsyrat företagets verksamhet under lång tid.  Det handlar om att effektivisera och maximera flöden, erbjuda företag en transportlösning som är ren från smuts, buller och oljespill och som sparar energi och har så låg miljöpåverkan som möjligt.

"En produkt som fått ett enormt uppsving under pandemin men också på grund av en allmän ökad miljömedvetenhet är cykeln."

– Det är genom att leva upp till våra kärnvärden som vi kan infria löftet i vår vision: ”Moving Your Business”, menar Kenth Almqvist och avslutar:

– Extra roligt är att vi nu kommit in i, ett för oss, helt nytt segment. En produkt som fått ett enormt uppsving under pandemin men också på grund av en allmän ökad miljömedvetenhet är cykeln. Och för att man ska klara av att tillverka cyklar i den takt som efterfrågas så krävs det att fabrikerna automatiserar och det är där vår produkt kommer in. Tala om win-win för alla parter!

ocs-2.jpg

I år firar Teknikföretagen 125 år och det gör vi i hållbarhetens tecken. Under sex webbsända tv-program sätter vi strålkastarljuset på lösningar av olika hållbarhetsutmaningar och fördjupar diskussionen tillsammans med politiker, experter och företagsledare. Se programmen här.