Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

En visionär med ambition att förändra världen

Att det plötsligt blev coolt att bära hjälm i skidbacken är mycket Stefan Ytterborns förtjänst. Som grundare av POC bidrog han till ett helt synsätt på säkerhet. Nu är han på gång att revolutionera en ny bransch.

Stefan Ytterborn, vd för Cake. Stefan Ytterborn, vd för Cake.

Idag
04 feb. 2021
Sakområde:

– Att bidra med någon form av nytta har varit min ständiga drivkraft. Det är nästan som en sjukdom, att man bara måste göra det, säger Stefan Ytterborn, tidigare vd och grundare av hjälm- och skidglasögon märket POC Sweden AB. I dag är han grundare av och vd för Cake AB.

Cake startade 2016 och affärsidén är att erbjuda marknaden ett helt nytt motorcykelformat. En lätt elmotorcykel för gatan – och offroad. Premiärmodellen Kalk som lanserades 2018 och prisades med Stora Designpriset väckte mycket uppmärksamhet. Så här lät juryns motivering:

 ”Lätt, ljudlös och miljövänlig – med en trendsättande och oväntad design utmanar den elektriska offroadmotorcykeln Kalk den traditionella motorcykelkulturen. Endast 65 kilo tung, driven av en elektrisk drivlina och med däck som sliter mindre på marken skapar den en helt ny äventyrskategori.”

cake.jpg
Offroadhojen Kalk på Gotland.

– Vår mission är att accelerera förändringen mot ett samhälle med noll i koldioxidutsläpp, säger Stefan Ytterborn och fortsätter:

– Vi började med en produkt för offroadmarknaden. En traditionell bransch full av ”gasoline heads” som är svårflörtade och skeptiska.  Så det viktiga var att säkerställa respekt genom att kunna presentera prestanda vilket vi kunde genom att bygga så lätt som möjligt, berättar Stefan Ytterborn.

Hittills har Cake släppt åtta modeller på två plattformar. En för gata och en för skogen. Modellen Ösa representerar den urbana miljön. Designmässig inspirationskälla är en klassisk arbetsbänk med en mängd olika tillbehör som korgar, väskor och krokar, beroende på användningsområde. Tanken är att man ska kunna få med allt man kan behöva under dagen. Litiumjonbatteriet kan även fungera som en strömkälla för handverktyg.

Cakes kunder finns i dag över hela världen och den gemensamma nämnaren är oftast respekten för hållbarhet och en aktiv livsstil. Nästa år räknar man med att gå från 600 sålda motorcyklar till 1500 men ambitionen är att 2030 producera 200 000 exemplar.

– Jag har en personlighet som handlar om att hela tiden bejaka lusten till problemlösning och förbättring. Jag är extremt självkritisk men håller en idé ändå mottet så reser sig håret på mitt huvud. Då måste jag köra!

– Och så var det med Cake, avslutar Stefan Ytterborn.

cake-2.jpg

Modellen Ösa med vagn.

I år firar Teknikföretagen 125 år och det gör vi i hållbarhetens tecken. Under sex webbsända tv-program sätter vi strålkastarljuset på lösningar av olika hållbarhetsutmaningar och fördjupar diskussionen tillsammans med politiker, experter och företagsledare. Se programmen här.