Almedalen 2024 Kontakta oss Varumärkesportal Kurser & seminarier Webbshop In English

Den svenska modellen gör oss attraktiva globalt!

När svenska Spotify erövrar världen i ett rasande tempo har man Saltsjöbadsandan med sig i bagaget. – När alla parter är överens vinner alla, konstaterar Katarina Berg som byggt upp streamingbolagets organisation.

Katarina Berg, CHRO - Chief Human Resources Officer, Spotify Katarina Berg, CHRO - Chief Human Resources Officer, Spotify

Imorgon
04 feb. 2021
Sakområde:

Spotify behöver knappast någon närmare presentation - du kanske till och med lyssnar på musik via tjänsten just nu - företaget har gjort en raketfärd från startupverksamhet till ett internationellt företag med hundratals miljoner användare på nära 100 marknader och över 6 500 anställda. Katarina Berg som är CHRO - Chief Human Resources Officer - som tidigare arbetat med personalfrågor i liknande roller inom Preem, Swedbank och Kanal 5 har varit med på Spotifys resa sedan 2013. I arbetet med att bygga upp företaget, med världen som arbetsfält, har Katarina Berg med sig en förebild - som hon kallar ”den svenska modellen”.

– Den innebär ett välfungerande långsiktigt samarbete mellan flera avgörande parter på arbetsmarknaden som har gynnat oss i så många faser av utveckling och över åren. Man ska akta sig för att generalisera för mycket men det är ett samförstånd, en dialog och en förståelse som många gånger är ganska så unik, beskriver hon.

När parterna är överens så vinner alla, och det gäller framförallt kompetensutveckling, anställningstrygghet och rimlig lön, förklarar Katarina Berg och menar att Spotify nu har nytta av inspiration från de mångårigt framknådade svenska traditionerna i ”den svenska modellen”.

– Det vi lägger in i begreppet gör oss attraktiva globalt. Vår syn på att leda och fördela arbetet; det vill säga vikten av autonomi under ansvar, ständig kompetensutveckling för samtliga medarbetare, att få vara del av något som är större än dig själv och vad endast du kan bidra med samt känna en tillhörighet och syfte. Mångfald, hållbarhet, jämlikhet och föräldraledighet oavsett hur ditt föräldraskap ser ut. Öppenhet och transparens — och att en god idé är en god idé vem som än kommer med den! Och för det få en marknadsmässig lön. 

Empati viktig i digital utveckling

Det svenska sättet tycks alltså fungera även internationellt, men hur väl står det sig i framtiden, med exempelvis mer digitala företag som Spotify? Katarina Berg vill tro att tanken med Saltsjöbadsandans fundament, normen om att arbetsmarknadens parter ska sluta avtal utan inblandning av regeringen, är tidlös — men menar att den svenska modellen behöver uppdateras, exempelvis vad gäller arbetsrätten.

"Teknik och möjlighet till ständig uppkoppling har gjort världen både snabbare, närmare och mer gränslös samtidigt som en del lagar, processer och synsätt inte riktigt har hunnit med."

– Framåt måste vi bli än bättre på att möjliggöra för ny typ av företagande, förenkla för entreprenörer och startups samt kunskaps-immigration. Vårt sätt att se på saker måste vidgas. Teknik och möjlighet till ständig uppkoppling har gjort världen både snabbare, närmare och mer gränslös samtidigt som en del lagar, processer och synsätt inte riktigt har hunnit med. Här måste vi se över saker utan rädsla för att tänka nytt eller vara teknikaverta, menar hon.

– Vi ska hålla fast vid det som gjort ett litet land som vårt konkurrenskraftigt och snabbfotat när det gäller att anamma ny teknikutveckling, företagande men även ha den enskilda individens intresse i fokus.

Hur jobbar Spotify med dessa frågor?

– Digital teknik bör inte ersätta mänsklig anslutning. Det är viktig att påminna sig om att pausa, reflektera och hitta sätt att hålla empati i framkant när det gäller att utforma framtidens arbete - nyttja teknik för att förbättra, inte ersätta, de kontakter vi har med våra kollegor, familj och vänner. 'Learnability'  och samhörighet är två centrala frågor där vi måste knäcka koden om hur den närstående framtiden kommer att te sig vid sidan av kreativitet, innovation och mentalt välmående, förklarar Katarina Berg och tillägger att Teknikföretagen är och har varit en viktig partner för många företag.

– Tillsammans driver vi utvecklingen, belyser frågeställningar och får stöd i saker som behöver lyftas från gemensamt håll.

I år firar Teknikföretagen 125 år och det gör vi i hållbarhetens tecken. Under sex webbsända tv-program sätter vi strålkastarljuset på lösningar av olika hållbarhetsutmaningar och fördjupar diskussionen tillsammans med politiker, experter och företagsledare. Se programmen här.