Stora Designpriset-vinnaren: ”Trodde det var omöjligt att vinna igen”

Publicerad 12 maj 2017

Årets Stora Designpris till repvinschen ACX Power Ascender är Shift Design & Strategys fjärde. ”Det känns surrealiskt”, säger chefsdesigner Pär Bergström.


Repvinschen ACX Power Ascenders körglädje förde Actsafe och Shift Design & Strategi ända fram till vinst. Pär Bergström, designbyråns chefsdesigner delar med sig av segerglädjen.

Grattis till Stora Designpriset 2017! Hur känns det?

– Lite surrealistiskt faktiskt. Det var så många bra finalister och när jag lyssnade på deras resor tänkte jag att vem som helst kan vinna. Vi har haft den fantastiska förmånen att pricka rätt tre gånger tidigare och jag tänkte att det nog var omöjligt att vinna igen. Fem finalistplatser och fyra Stora Designpris.

Hur lyckas ni med det?

– Det låter klichéartat men jag tror det är för att vi är extremt lyhörda och inkännande med våra kunder. Vi har en nära relation och bra personkemi. Vi läser mellan raderna och förstår outtalade önskemål. Vi börjar också bli lite äldre. Med det kommer massa erfarenhet att dra nytta av, som man inte hade när man var ung.

Vad betyder priset?

– Jag tror att alla finalister kan dra rätt stora växlar på uppmärksammandet. Varje gång vi kommit till final har vi känt att vi lyckats och att vinst är en bonus. Actsafe är ett exportföretag som Magnus Glans har drivit med själ och hjärta sedan 2005 men som inte varit varumärkesmässigt känt i Sverige. Vår långa relation har lett oss hit och priset är ett härligt erkännande och belägg för att vi och Actsafe har tänkt rätt.

Läs om designprocessen bakom ACX Power Ascender: Körglädje i stället för slitsam klättring