Uppsägning på grund av arbetsbrist - en handledning

Publicerad 30 juni 2020

Teknikföretagen får just nu en del frågor om uppsägning på grund av arbetsbrist och vill därför tipsa våra medlemsföretag om vår handledning i ämnet.


Teknikföretagen har tagit fram en handledning om vad en arbetsgivare bör tänka på när en arbetsbristsituation blir aktuell, vilka regler som gäller och hur dessa kan hanteras praktiskt.

Handledningen finns att ladda ner i vår arbetsgivarguide. I arbetsgivarguiden finns det också mallar för turordningslista, omplaceringserbjudande, besked om uppsägning på grund av arbetsbrist samt besked om att visstidsanställning upphör.

Välj länk efter avtalsområde

Arbetsbrist (Teknikavtalen) - Denna länk kan enbart medlemsföretag som är anslutna till Teknikarbetsgivarna med Teknikavtalen öppna

Arbetsbrist (Tekniktjänsteavtalet) - Denna länk kan enbart medlemsföretag som är anslutna till Tekniktjänstearbetsgivarna med Tekniktjänsteavtalet öppna

Du behöver vara inloggad på våra medlemssidor för att ta del av informationen. Om du inte har ett webbkonto skapar du ett här.

Läs också

Uppsägning vid arbetsbrist – råd till dig som är arbetsgivare (Intervju i magasin t:)