Teknikskiftet kräver kompetensskifte

Publicerad 30 januari 2020

40 000 ingenjörer i den svenska fordonsindustrin behöver omfattande kompetensutveckling inom elektrifiering, AI och autonoma fordon de närmaste fem åren om deras kunskaper ska vara relevanta när hela branschen genomgår ett omfattande teknikskifte. Det var ett av de viktiga medskicken från Teknikföretagens riksdagsseminarium ihop med Marie-Louise Hänel Sandström (M) och Anna Johansson (S) den 29 januari.

Frida Andersson (Teknikföretagen), Anders Pettersson (Göteborgsregionen), Camilla Antonsson (Volvo Cars), Marie-Louise Hänel Sandström (M) och Anna Johansson (S) under riksdagsseminariet.

Ytterligare tre viktiga medskick var: 

  1. Det här är något annat än den kompetensutveckling som redan idag sker i företagen, både sett till antalet berörda medarbetare och innehållets omfattning.

  2. Teknikskiftet gäller hela den svenska industrin – de 40 000 ingenjörerna är en liten del av alla de tjänstemän och arbetare inom svensk tillverkningsindustri vars arbeten får nya kompetenskrav under det kommande decenniet.

  3. Detta handlar om att bibehålla Sveriges konkurrenskraft i ett industriellt teknikskifte. Därför måste politiken formulera nya uppdrag åt utbildningssystemet att tillhandahålla nya former och finansieringsmodeller för yrkesanställdas kompetensutveckling.

Medverkade gjorde Frida Andersson (Teknikföretagen), Camilla Antonsson (Volvo Cars) och Anders Pettersson (Göteborgsregionen).