Så ska Sverige bli attraktivare för internationell kompetens

Publicerad 10 april 2019

Den 24:e april arrangeras Techarenan Summit i Stockholm på Waterfront. Teknikföretagen är självklart på plats med seminarier om cybersäkerhet, talangattraktion och Stora Designpriset.

Jonas Gustavsson, vd på ÅF (Foto: Erik Thor), och Annie Lööf, partiledare för Centerpartiet (Foto: Lina Nydahl Photography / Centerpartiets Flickr).

Kompetensattraktion är ett oerhört viktigt ämne för Teknikföretagen. Sverige måste alltid se till att vara attraktivt för internationell kompetens, annars riskerar man att tappa fart i utvecklingen av teknikindustrin.

Talangattraktion och arbetskraftsinvandring

Li Ljungberg arbetar med kompetensförsörjning på Teknikföretagen och berättar att Sverige som land har ett liberalt system för arbetskraftsinvandring, men gör däremot inte många insatser för att främja kompetens som finns utanför landets gränser.

– Vi kallar det för talangattraktion, men ur ett större perspektiv handlar det om arbetskraftsinvandring – att attrahera skickliga medarbetare med teknikkompetens, forskare, doktorander, studenter och andra aktiva inom vår bransch, förklarar Li Ljungberg

Under seminariet på Techarenan Summit kommer bland annat Annie Lööf, partiledare för Centerpartiet. Jonas Gustavsson, vd på ÅF, och Katarina Berg, CHRO på Spotify, att prata om utmaningarna för Sverige och teknikindustrin.

Hård konkurrens

Sverige är i grunden ett attraktivt land med bra företagskultur, jämställdhet och arbetsvillkor. Men rekryterare vet att det finns utmaningar och var bromsklossarna sitter i systemet. Stockholm står till exempel i direkt konkurrens med bland annat Amsterdam, Berlin och tekniktäta städer i USA.

– Sverige har en intressant mix av både stora äldre bolag och yngre som är på väg upp. Men det behövs en kraftsamling för att vi inte ska bli omkörda. Det är därför Teknikföretagen driver denna fråga och vi menar att det behövs nya glasögon i svensk politik på detta område, säger Li Ljungberg

Detta är Techarenan Summit

Techarenan grundades för fem år sedan av Omid Ehklasi som i dag är vd på Serendipity Communications. Den stora konferensen Techarenan Summit är ett av tre stora nedslag som organisationen gör under ett år.

– Kärnan i konceptet är att det är en entreprenörstävling men nu har det blivit så mycket mer än det, berättar Omid Ehklasi.

– Vi vill inspirera fler att bidra till framväxten av nya bolag med global potential. Meningen är att denna konferens ska främja nätverkande och nya affärer och det vet vi att den gör.

Anmäl dig till Techarenan Summit här.