Ny vd med tungt cv på fordonsutvecklaren Haldex

Publicerad 26 juni 2019

Med en bakgrund som forsknings- och innovationschef på Permobil och en professur på KTH tar nu Helene Svahn över rollen som vd i Haldex som arbetar med bromsprodukter och luftfjädringssystem för tunga fordon.

Helene Svahn, vd Haldex.

Haldex är ett företag som har sin bas i Sverige, men verkar globalt med kontor i 19 länder, med 2300 medarbetare spridda över fyra kontinenter. Företaget utvecklar innovativa lösningar för att förbättra säkerhet, dynamik och hållbarhet för tunga fordon.

Helene Svahn tillträde nyligen som vd och har en bakgrund i företagets styrelse, samt som forsknings- och innovationschef på Permobil och professor på KTH.

– Det finns stora kopplingar mellan samtliga dessa uppdrag. Även om jag nu lämnar Permobil så är jag kvar i min roll på KTH, det är något jag brinner för och har varit väldigt gynnsamt genom åren, även om jag själv tidsmässigt drar nitlotten, säger Helene Svahn med ett skratt.

Satsningar på ny teknik i Haldex

Haldex har en framgångsrik historia, men står tillsammans med hela fordonsindustrin inför framtida utmaningar i utvecklingen av elektrifiering och självkörande egenskaper. Helene Svahn menar att Haldex är i framkant att anpassa sig i detta nya ekosystem och har innovationer som ligger före konkurrenterna.

– Vi kommer att fortsätta denna utveckling och satsa ännu mer fokuserat på ny teknik, men för att göra det krävs att vi har en effektiv och lönsam kärnverksamhet. Där har vi jobb kvar att göra, dels effektivisering för att nå våra marginalmål och öka innovationstakten, berättar Helene Svahn.

Haldex är i dag en marknadsledande leverantör av bromshävarmar och har den snabbaste växande marknadsandelen för skivbromsar. Som ett litet företag på denna marknad har Haldex lyckats vara snabbare i sin omställning än större konkurrenter och skaffat sig ett försprång. Helene Svahn nämner till exempel deras utveckling av den elektromekaniska bromsen som är anpassad för elektrifierade fordon, samt ett bromssystem för självkörande tunga fordon.

Från Permobil till Haldex

Den största skillnaden mellan att arbeta för Permobil och Haldex är användarperspektivet, menar Helene Svahn. En användare av en permobil har ofta problem med sekundärkomplikationer som t ex trycksår, så förutom att det ska vara ett bra och säkert fordon så är hälsoperspektivet för användaren oerhört viktigt. I fordonsindustrin å andra sidan finns ett stort fokus på hur lasten påverkar fordonet och i takt med automatisering så elimineras istället föraren i det långa loppet.

– På Permobil har vi arbetat med att digitalisera processer så att fordonen ska vara uppkopplade. Vi använder även AI i en chattbot och för att analysera data från sensorer i stolarna om t ex sittpositioner.

– AI är självklart också en stor del på Haldex. Vi samlar in mängder av data för att göra våra produkter säkrare och effektivare, både för dagens system och för framtidens, säger Helene Svahn.