Kampanjen #CreateTechfidence ska stärka tjejers tekniska självförtroende

Publicerad 27 februari 2019

Många kvinnor underskattar sina teknikkunskaper – ett beteende som riskerar smitta av sig på̊ unga flickor, med sämre självförtroende för teknik som följd. Nu jobbar Teknikföretagen för att öka flickors tekniska självförtroende. Kampanjen #CreateTechfidence ska uppmuntra fler att ta tag i problemet för att säkra teknikindustrins långsiktiga kompetensförsörjning.


Vilka förväntningar vi har på oss själva och andra smittar av sig. En negativ inställning till teknik och stereotypa bilder av vem tekniken är till för sprids lätt vidare till yngre generationer. Idag visar forskning att tjejer redan i ung ålder inte ser sig själva som tekniska. Enligt Ulrika Sultan, som forskar på flickors teknikintresse vid Linköpings Universitet, beror det på att tjejer inte förväntas vara intresserade av teknik och att rådande normer fortfarande gör gällande att teknik inte är för tjejer. Att det får konsekvenser syns i Skolverkets statistik över antalet sökande till Teknikprogrammet på gymnasiet. Endast 18 procent av de sökande är tjejer.

För att stärka unga tjejers självförtroende och i slutändan teknikintresse behövs starka kvinnliga förebilder. Men det blir problematiskt när förebilderna själva säger eller agerar som om de vore otekniska. Med kampanjen #CreateTechfidence vill Teknikföretagen förändra attityden till teknik hos kvinnor och tjejer.

– Vi vet att det finns engagemang i den här frågan och många vill hjälpa till. Det här är ett enkelt sätt som kan göra skillnad. Nästa gång du står inför en teknisk utmaning, fundera på hur du hanterar den och vem som ser på säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.

Kampanjen sprids nu på sociala medier under hashtagen #CreateTechfidence. Och Teknikföretagen uppmanar förebilder som föräldrar och företrädare för teknikföretag inom branschen att vara med och bidra till förändring genom att ta till sig budskapet. Förhoppningen är att vi tillsammans slutar sprida en falsk bild av teknik som något som bara är för en utvald skara människor – och istället börjar visa att teknik är något för alla. Här kommer ett par konkreta tips på hur vi kan gå tillväga: 

Sju tips på hur du skapar tekniskt självförtroende

Att skapa tekniskt självförtroende är egentligen inte svårare än att höja blicken och börja se alla som potentiellt tekniskt kunniga, oavsett ålder eller kön. Kort och gott handlar det om en så enkel sak som att bara låta teknik vara något inkluderande och öppet som alla kan bli bra på precis som vilket annat ämne som helst. Här kommer ett par konkreta tips:

Bli medveten

Ett första steg är alltid att bli medveten om de normer som finns, och som vi ofta själva utgår från utan att veta om det. I det här fallet är normen kanske att du ofta utgår från att teknik är något som bara vissa kan – och något som andra aldrig kan lära sig? Varför inte alltid fråga en kvinna först? Se vad som händer ifall du gör det. 

Höj blicken

När du har blivit medveten om hur vi ofta generaliserar andras och våra egna tekniska kunskaper är det lättare att höja blicken och börja tänka nytt. Faktum är ju att teknik är något man lär sig, precis som vilket språk eller vilken idrottsgren som helst. Självklart föds vissa med fallenhet inom vissa områden, men en person som engagerar sig och vill lära sig kan bli minst lika bra som en person med talang som inte vill lära sig.

Prova själv

Strular din dator? Ska du installera en ny programvara? Ska du starta familjens nya elbil? Ska du hålla en föreläsning eller presentation men får inte igång skärmen? Strular internetuppkopplingen? Ofta är lösningen närmare än vad du tror. Prova först själv. Ha ett “Tryck-på-alla-knappar”-mindset, Funkar det inte? Googla! Funkar det fortfarande inte? Be om hjälp!

Be om hjälp på rätt sätt

Om du råkar ut inför en teknisk utmaning som du inte vet hur du ska lösa är det självklart bra att be om hjälp. Men det finns olika sätt att be om hjälp på. Ett bra sätt att be om hjälp på är med syftet att ta in kunskapen och lära sig till nästa gång samma utmaning dyker upp – utan att utnämna sig själv som oteknisk.

Prata konstruktivt

Språket bidrar faktiskt enormt mycket till normskapande. Hur du pratar om teknik och hur du uttrycker dig kring teknik påverkar inte bara dig själv utan också andra som lyssnar. Istället för att kalla dig för oteknisk, prova att istället vända det till att förklara att du vill ha hjälp och vill förstå, så att du kan lösa problemet själv nästa gång.

Inkludera flera i tekniken

Kan du låta fler i rummet (hela klassen om du är en lärare/ hela familjen om du är en förälder/ hela arbetsgruppen om du är på jobbet) vara med och lyssna hur man löser den tekniska utmaningen. Då kan både du själv och alla andra kan lära sig till nästa gång. Och skulle du behöva hjälp igen finns det många fler att fråga.

Fråga någon annan än den ”tekniska”

Kan du fråga någon annan än den vanliga personen du brukar fråga om hjälp? Ofta tillskriver vi vissa personer tekniska egenskaper när det finns många fler i samma rum som faktiskt kan. Tänk om du istället skulle fråga någon helt annan person?

#CREATETECHFIDENCE

#CREATETECHFIDENCE