Garantell vinnare i Smart Industri

Publicerad 31 januari 2019

Vinnaren av 2018 års Smart Industri är det familjeägda industriföretaget Garantell i Värnamo. Genom att effektivt automatisera sin verksamhet har företaget gått i framkant med digitaliseringen i sin bransch och ständigt haft kundens behov som ledstjärna. ”Vi är väldigt stolta över att få den här utmärkelsen”, säger vd Mikael Axelsson.

Mikael Axelsson, vd Garantell.

Smart Industri är ett initiativ som startades 2016 av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA). Varje år arrangerar de events där de samlar stora företag som Siemens, Ericsson, Volvo och ABB för att lyfta frågor som kan bidra och initiera en dialog om digitalisering bland små och medelstora företag. Samtidigt driver de också tävlingen där ett företag får en utmärkelse för sin utveckling inom området.

Johan Carlstedt är projektledare för Smart Industri hos IVA. Han berättar att det var ett hårt arbete för juryn. Det som fick dem på fall till slut var Garantells förmåga att genomföra en stor digital omställning i en smal bransch.

— I år hamnade fokus på kundinteraktion som tar fasta på logistik, produktion och leverans till kunden. Här har Garantell gjort en fantastisk resa och framgångsrikt ställt om hela produktionsprocessen, säger Johan Carlstedt.

Vikten av digitalisering

Garantell grundades 2003 av de två bröderna Mikael och Per-Åke Axelsson och redan från första dagen var fokus på att digitalisera verksamheten. Företaget är medlem i Teknikföretagen och tillverkar avancerade nätväggar för maskinskydd, näthyllsplan och lager-, industri- och förrådsväggar. Deras mål har alltid varit att förenkla vardagen för kunder och medarbetare.

— Att vinna årets Smart Industri är en kvittens på att vi har arbetat bra och målmedvetet. De senaste tre åren har vi vuxit med över 60 procent och samtidigt fortsätter vi att digitalisera vår verksamhet, säger Mikael Axelsson.

Automatiserad verksamhet

För tre år sedan gjorde Garantell en stor omställning i sin verksamhet. De bestämde sig för att gå från en lagerstyrd produktion till att bli kundorderstyrt. Det skulle bli en utveckling tvärt emot hur deras bransch fungerade, men detta ville de ändra på.

— Det kändes som en galen idé vid tillfället, säger Mikael Axelsson. Men i dag kan kunden rita in sitt projekt på webben och lägga en order som sedan hanteras automatiskt ända ut till leverans, helt utan manuell handpåläggning.

Mikael Axelsson är tydlig om hemligheten bakom framgången, det handlar om självkännedom. Ju bättre du kan beskriva vad du gör och varför du finns till, desto bättre blir digitaliseringens utförande.

— Det gäller att jobba hårt med tydliga rutiner i en digitalisering. En dator jobbar bara med ettor och nollor, det finns inget däremellan.

Motivering

Garantell har på ett framgångsrikt sätt använt många av digitaliseringens möjligheter för att möta varje kunds unika behov av lösningar i metallnät. Alla delar av verksamheten från lager, styrning av produktion och distribution i många länder har integrerats och effektiviserats. För kunderna har det blivit enklare att beställa exakt det man efterfrågar.  Garantell är också ett exempel på hur långsiktigt samarbete med andra företag allt mer är en förutsättning för en snabb utveckling med digitala förtecken.