Elfordonsuppstickaren laddar för tillväxt

Publicerad 27 november 2019

Inte en golfbil. Inte en stor lastbil. Men något däremellan. Och dessutom eldriven. Västerviksföretaget Inzile siktar på att kapa åt sig en del av den växande marknaden för fossilfria fordon.

Foto: Inzile

– Vi känner att det är rätt timing för våra lätta lastbilar. Kunderna jagar oss, säger företagets vd Ragnar Åhgren.

Inzile startades 2012 Hansi Kobes, en tyskfödd innovatör med lång erfarenhet av elbilar. Under 1990-talet konstruerade han elhybridsportbilen Solon med stöd av bland annat Naturvårdverket. En gul Solon finns i dag hos Tekniska muséet i Stockholm.

Men nu hade Hansi Kobes planer på att utveckla ellastbil som kunde fungera som lätta arbetsfordon för till exempel kommuner.

– En prototyp byggdes, men sedan hände inte så mycket. Det saknades pengar, säger Ragnar Åhgren.

Såg en potential

Själv gick han som huvudägare i bolaget 2014 efter att ha jobbat som konsult åt Västerviks näringslivskontor med uppdrag att hitta och utveckla bärkraftiga verksamheter som kunde mildra nedläggningen av Electrolux tillverkning i staden.

– Jag såg en potential i företaget och tänkte ’nu kör vi’.

I dag har Inzile vuxit till omkring tolv anställda med lika många medarbetare på olika typer av konsultkontrakt. Efter sommarens börsnotering på småbolagslistan First North och ett tillskott på fem miljoner från logistikföretaget Bring har Ragnar Åhgren en snabb tillväxt i sikte.

Gröna slutleveranser

I produktportföljen finns i dag PRO4 Work, en lätt lastbil med flak, och PRO4 Van, ett fordon på samma plattform fast utrustad med skåp. Bring har beställt fem lastbilar med sikte på gröna slutleveranser till e-handelskonsumenter, eller ”green last mile”. Ytterligare tre arbetsfordon är bokade av kommuner. 

– Under 2020 är vårt mål att producera minst 260 lastbilar, 500 under 2021 och 1 000 under 2022. Då räknar vi med att vara 100 anställda i bolaget.

Även om företaget har ett utvecklingskontor i Göteborg och viss administration och försäljning i Stockholm är det Västervik som är basen och där fordonen kommer att tillverkas. 

– Västervik är kanske inte direkt är en del av Sveriges fordonskluster men vi vill gynna orten med nya arbetstillfällen och det är här vi har vår historia med Hansi Kobes som bor här. 

Positiva kontakter 

Inzile är sedan 2017 medlem i Teknikföretagen. Ragnar Åhgren säger att medlemskapet, liksom sommarens börsnotering, handlar om att företaget ”menar allvar”, att de vill vara transparenta och följa alla regler.

– Vi har utnyttjat medlemskapet till en del och haft positiva kontakter, bland annat för att stötta vår nyanställda HR-chef att få till en bra struktur för vårt HR-arbete. 

Ny spelare i fordonsindustrin

  • Inzile startade i liten skala 2012 men har i dag totalt omkring 25 anställda och konsulter.
  • Sommaren 2019 noterades bolaget på småbolagslistan Nasdaq First North.
  • Inzile nischar in sig i segmentet mellan golfbilar och större transportfordon. Produktportföljen består i dag av PRO4 Work, en lätt lastbil med flak, och PRO4 Van, ett fordon på samma plattform fast utrustad med skåp.
  • Maxhastigheten är 50 km/h och räckvidden är upp till 120 km (standardbatteri) och upp till 240 km (utökat batteri).
  • Fordonen består av standardkomponenter och sätts ihop i en fabrik i Västervik. De första fordonen till kund produceras under första kvartalet 2020.
  • Läs mer om Hansi Kobes elhybridsportbil hos Tekniska muséet: https://digitaltmuseum.se/021026305576/elhybridbil

Text: Per-Ola Knutas