Elbilstillverkaren Uniti krympte i arbetsstyrka men växer som arbetsgivare

Publicerad 1 november 2018

På endast tre år har Uniti gått från ett forskningsprojekt till en entreprenörsdriven startup till dagens organiserade arbetsgivare. Bolagets HR-chef Katerina Mirkoska berättar om en spännande och utmanande resa.

Katerina Mirkoska, HR-chef på Uniti.

Bolaget Uniti startade som ett innovationsprojekt vid Lunds universitet 2015. Australiensaren Lewis Horne ville göra världen lite bättre genom att erbjuda en lösning för stadstrafikens ohållbara trängsel och avgasutsläpp – med en liten, lätt och billig elbil.

2016 grundade han bolaget Uniti och efter två lyckade crowdfunding-kampanjer visades prototypen Uniti One upp i december 2017. Sedan starten har Uniti gått från ett forskningsprojekt till en entreprenörsdriven startup till en organiserad arbetsgivare. Med som mest 49 anställda till dagens 17 i Sverige och ytterligare ett tiotal i Storbritannien.

– Hela Unitis resa har gått jättesnabbt – från att växa till att bli mindre. Det är lite så med unga företag, learning by doing, säger Katerina Mirkoska, HR-chef på Uniti.

Uniti. Foto: Karl-Fredrik von HausswolffFoto: Karl-Fredrik von Hausswolff

HR och arbetsrätt saknades

Katerina Mirkoska anställdes i oktober 2017, mitt i en omorganisation och lanseringen av Uniti One. Nyutexaminerad inom arbetsrätt kom hon in i en kaotisk tid och ett arbetslag av människor från hela världen.   

– Det fanns ingen HR-avdelning eller renodlad arbetsrättskultur vilket innebar både en enorm möjlighet och utmaning för mig. Jag tänkte att herregud det här vill jag göra!

Hon berättar att ett medlemskap i Teknikföretagen, och med det kollektivavtal för de anställda, varit avgörande för Unitis utveckling som arbetsgivare.

– Jag är ensam i min roll och medlemskapet fungerar som en förlängning av mig. Som enskilt företag är det svårt att ha koll på allt och därför är det en trygghet att kunna dubbelkolla detaljer och veta att expertisen finns där om den behövs.

Elbil på marknaden inom två år

Från projekt till prototyp har Uniti som bolag nu gått in i en ny fas – förproduktion. I slutet av oktober lanserades bolagets tredje crowdfunding-kampanj och nyheten om att Uniti One ska produceras i Silverstone Park i Storbritannien. Målet är att en två- och fyrsitsig variant av elbilen ska finnas på marknaden inom kommande två år.

– Marknaden behöver en liten, lätt och billig elbil som inte sliter på vägarna. Det finns många aktörer som försöker göra elbilar som ser ut som traditionella bensinbilar och där skiljer vi oss eftersom vi vill skapa något helt nytt, säger Katerina Mirkoska.

Foto: Karl-Fredrik von Hausswolff

Det här är Uniti

  • Startades 2015, som ett forskningsprojekt vid Lunds universitet av entreprenören Lewis Horne från Australien. Ett år senare grundade han bolaget Uniti.   
  • Affärsidén är en liten, lätt och miljövänlig stadselbil med två till fyra sittplatser – för singelhushåll och familjer i behov av en andra bil.
  • Under hösten 2017 lanserades prototypen Uniti One som nu ska byggas i Silverstone Park i Storbritannien och finnas på marknaden inom kommande två år.
  • Uniti One väger 900 kilo, har en räckvidd på minst 240 kilometer, bakhjulsdrift, 26KWh batteri, DC snabbladdning och en topphastighet på 130 kilometer per timme.

Här kan du läsa mer om Uniti.