Volvo Cars och Autoliv skriver förarlös historia med utvecklingsbolaget Zenuity

Publicerad 29 november 2017

Med utvecklingsbolaget Zenuity bryter Volvo Cars och Autoliv ny mark inom branschen för förarlösa bilar. Den gemensamma mjukvarusatsningen är den första i sitt slag.

Dennis Nobelius, vd för Zenuity.

Såväl biltillverkare som teknikbolag har givit sig in i branschen för självkörande bilar. På Volvo Cars och Autoliv insåg man att det krävdes en satsning utöver det vanliga för att sticka ut i den globala konkurrensen. Därför valde de att starta det gemensamma utvecklingsbolaget Zenuity – som uteslutande fokuserar på mjukvara. Att en ledande biltillverkare går samman med en annan leverantör i en sådan satsning har aldrig hänt tidigare.

– Vi har en unik position som bolag. Eftersom vi helt fokuserar på mjukvara kan vi ha en annan snabbhet än företag som även jobbar med hårdvara, säger Dennis Nobelius, vd för Zenuity.

Volvo Cars + Autoliv = Zenuity

I mitten av april tog ingenjörer från Volvo Cars och Autoliv med sig sammanlagt 250 medarbetare för att starta det nya utvecklingsbolaget. Dennis Nobelius, då ansvarig för sälj- och marknadsföring på Volvo Cars i Schweiz, handplockades för rollen som vd.

– Det var alldeles för spännande för att tacka nej till. Jag fick chansen att sätta kulturen, komma på ett namn på bolaget och forma första ledningsteamet. En startupkänsla, säger han.

Teamet på Zenuity präglas av hög utbildningsnivå och låg snittålder. Bland kompetenserna finns mjukvaruingenjörer, matematiker, fysiker och forskare – med en snittålder på 34 år. På bara några månader har personalen på kontoret i Lindholmen, Göteborgs eget Silicon Valley, vuxit till 500 personer. Dessutom finns nu ytterligare två kontor – i München och Detroit.

”Vi ville ha ett innovativt namn som står ut och är krångligt första gången du säger det – för då sitter det sen. Zen tillsammans med ingenuity, som betyder påhittighet på svenska, blev Zenuity. Det ser coolt ut och ligger bra i munnen.” - Dennis Nobelius

Styrelsen är oberoende

Förutom rollen som ägare och investerare i det nya utvecklingsbolaget är Volvo Cars även första kund och Autoliv säljkanal. Men Zenuitys styrelse är oberoende. Det är enligt Dennis Nobelius avgörande för trovärdigheten.

– Oberoendet krävs för att vi ska kunna vara en trovärdig aktör. Kunden ska känna sig trygg att dela information och långsiktiga planer med oss och veta att den hanteras på ett säkert sätt.

Medlemskapet i Teknikföretagen är också viktigt.

– Vi vill koppla ihop oss med näringslivet i Sverige och medlemskapet är ett bra sätt att göra det på. Vi får information, kunskap och blir en del av Teknikföretagens nätverk.

Bara säkerheten kvar

Zenuity har kommit långt i utvecklingen av sin mjukvara. I dag gör den det möjligt att köra, parkera och positionera sig efter en karta – helt förarlöst.

– Det som är kvar att lösa är det svåraste. Passageraren ska känna sig trygg att sätta ett barn i bilen och det är en fråga om förtroende och säkerhet. Vi jobbar med problem som ingen har löst, säger Dennis Nobelius.

Målet är att det 2021 ska finnas en förarlös personbil med Zenuitys mjukvara på marknaden – med högre säkerhetsnivå än en förarstyrd version. Och i framtiden, att utvecklingsbolaget ska bli branschledande.

Staden förändras radikalt

Självkörande bilar kommer, enligt Dennis Nobelius, radikalt att förändra hur vi bygger städer. Fordon kan köra tätare, bilköerna kortas och parkeringar placeras utanför staden. Bilarna kommer att ta mindre plats och därmed ge mer plats till fotgängarna. En annan samhällsomvälvande aspekt är att bilarna kommer att vara uppkopplade och bli en del av människans nätverk. Är människan redo för detta? Dennis Nobelius är inte orolig.

– När du väl sätter dig i en förarlös bil är du uppmärksam på säkerheten den första minuten. Men sedan går det snabbt till att du blir bekväm och sysselsätter dig med annat, säger han.

Volvo Cars + Autoliv = Zenuity

  • Grundades i april 2017
  • Utvecklar mjukvara för förarlösa bilar
  • Ägs av Volvo Cars och Autoliv
  • Största kontoret finns i Göteborg med 500 medarbetare
  • Har även kontor i München och Detroit