Viktigt med längre avtal

Publicerad 23 mars 2017

Nilsson Special Vehicles i Laholm i Halland har haft några besvärliga år, men tack vare en starkare marknad och nya modeller som tagits väl emot ser det ljusare ut. Men om den positiva utvecklingen ska fortsätta finns det inte utrymme för stora löneökningar.

Karl Justh, VD på Nilsson Special Vehicles.

Nilsson Special Vehicles i Halland bygger om Volvobilar till ambulanser, begravningsbilar och limousiner. Ambulanser och andra utryckningsfordon utgör den största delen och Nilsson säljer sina bilar runt om i Europa även om Norden är den största marknaden. För begravningsbilar är Storbritannien en viktig marknad.

- Vi är visserligen den enda i Europa som förlänger bilar för ambulansbruk, men det är en tuff marknad eftersom våra konkurrenter inreder transportfordon vilket ofta är billigare, säger Karl Justh, VD på Nilsson Special Vehicles som noterades på Nasdaq First North i december 2015. Största ägare är Preems ägare Mohammed Al-Amoudis investmentbolag Midroc.

I samband med noteringen tog Nilsson in 21 miljoner kronor i nytt kapital som används för att utveckla nya modeller. Den senaste är en ambulans som bygger på Volvos XC90-modell och som började levereras det första kvartalet i år. Den nya modellen har blivit något större och rymligare än föregångaren, vilket innebär att Nilsson nu också kan konkurrera med större ombyggda fordon som kräver c-körkort.

- Vår nya modell har fått ett bra mottagande och förra året växte vi bra, men konkurrensen är fortfarande hård. Några år sedan hade vi det tufft och vi kämpade för att behålla personal. I dag har vi fått upp volymerna och det ser bättre ut. Då tror många att det är lätt att höja lönerna, men så är det inte riktigt. Vi måste fortsätta hålla nere kostnaderna och ha en rimlig marginal, säger Karl Justh.

Han tror att företaget kan klara löneökningar på 1,5 till 2 procent per år eftersom modellbytet går bra och att det finns ett visst utrymme för prishöjningar.

- Det gäller att få stabilitet och förutsägbarhet. Det är viktigt att vi får längre avtal, i alla fall tre år. Vi har många inslag av hantverksmässigt bilbyggande och då är lönekostnader en tung del för oss samtidigt som potentialen för rationaliseringar kan vara begränsade, säger Karl Justh.

Personalomsättningen är låg och i dag sysselsätter man cirka 60 personer jämfört med knappt 40 för några år sedan. Den bilbyggarkunskap företaget efterfrågar är inte lätt att hitta och då är det en fördel att den enda konkurrenten med liknande kompetens på nära håll är superbilstillverkaren Koenigsegg i Ängelholm.

- Hade vi till exempel legat i Göteborg hade det varit mycket svårare att rekrytera och behålla personal på grund av det fordonskluster som finns där och som expanderar, säger Karl Justh.