Konkurrenssituationen har ökat, till exempel från Tyskland

Publicerad 10 mars 2017

- Vi har lagt vår budget för 2017 och om avtalen blir högre än vad vi räknat med kan vi få problem. För oss är det viktigt att ökningarna håller sig på en rimlig nivå säger Sonja Johansson, VD för Fredrik Mogensen AB som omsätter över 50 miljoner kronor per år och har omkring 25 anställda.

Sonja Johansson, VD för Fredrik Mogensen AB.

Fredrik Mogensen AB är ett litet men välkänt företag. I alla fall i de kretsar där siktmaskiner hör till diskussionsämnena på kafferasten. Det rör sig om maskiner som sorterar olika typer av material i olika storlekar. Det kan handla om djurfoder, krossad malm, pellets, socker, kaffebönor och mycket mer.

- Just djurfoder är ett typiskt exempel för oss. Det är en viktig bransch som står för omkring 60 procentav vår försäljning, säger Sonja Johansson, VD för Fredrik Mogensen AB som omsätter över 50 miljoner kronor per år och har omkring 25 anställda.

Grundbulten i verksamheten är siktmaskiner som konstruerades av Fredrik Mogensen på 1950-talet och som växte till ett familjeföretag. 1995 köptes företaget av den tyska koncernen Allgaier Werke GmbH som omsätter cirka 260 miljoner euro per år.

- Våra maskiner är små och kompakta till skillnad från många av våra konkurrenter som har större maskiner. Det innebär att vi kan erbjuda en mer flexibel anpassning och placering. Vi är inte billigast, men vi säljer effektivitet och produktivitet, till våra kunder men visst finns det förstås också en prispress, säger Sonja Johansson.

Trots att Fredrik Mogensen exporterar omkring 85 procent av sina maskiner så märks det att den svenska marknaden är attraktiv.

- Konkurrenssituationen har ökat. Det har kommit in nya, större konkurrenter från till exempel Tyskland. De verkar se en stor potential i Sverige. Ekonomin växer och det finns gott om potentiella kunder. Vi har ju alltid märkt av tuff konkurrens från till exempel riktigt stora koncerner som Sandvik. De kan erbjuda helhetslösningar av en sort vi inte kan matcha, säger Sonja Johansson.

Fredrik Mogensen AB sysslar mest med försäljning, design, svetsning och slutmontering av maskinerna som kan ta 10-12 veckor att leverera och kostar mellan 100 000 kronor och en miljon kronor. Det mest av produktionen ligger på underleverantörer och legotillverkare i närheten.

- Vi har lagt vår budget för 2017 och om avtalen blir högre än vad vi räknat med kan vi få problem. För oss är det viktigt att ökningarna håller sig på en rimlig nivå. Vi har knappt någon personalomsättning men vi har haft en föryngringsprocess. Lönenivåerna har inte varit något hinder för de rekryteringar vi gjort, säger Sonja Johansson.

På sikt känner hon en viss oro för utvecklingen i USA:

- Det är ju en viktig marknad för oss och om man gör verklighet av ambitionen att mer ska tillverkas på hemmaplan kan vi förstås påverkas.