Youtube-stjärna samarbetar med Teknikföretagen

Publicerad 10 februari 2016 Kontaktperson: Amelie von Zweigbergk

Hon har 450 000 följare på Instagram och fler prenumeranter på Youtube än det jobbar människor i Teknikföretagens medlemsföretag. Hon är en superstjärna bland ungdomar och nu hjälper hon oss att attrahera fler tjejer till tekniska utbildningar.

Therese Lindgren: ”Jag älskar teknik, jag tycker att teknik är skitroligt och det var därför jag valde att plugga en teknikutbildning.”

Therese Lindgren, 28, är en av Sveriges största youtubers och fungerar som en virtuell storasyster för hundratusentals unga tjejer. Hon vloggar om allt från skönhet, mode och mat, till kärlek, karriär och ångest. Nu gör hon tekniska experiment, pratar om teknikprogrammet och sitt eget teknikintresse på uppdrag av oss.

– Det är inget nytt att teknikindustrin behöver fler kompetenta medarbetare, i synnerhet kvinnor. Men teknik uppfattas idag som ett ’killval’ och den föreställningen sätts väldigt tidigt. Detta måste vi bryta och då är Therese en utmärkt förebild eftersom hon utmanar fördomarna om vem som kan intressera sig för teknik, säger Amelie von Zweigbergk, verksamhetsansvarig för kompetensförsörjning på Teknikföretagen.

– Det räcker med en titt på filmen så ser man på lång väg hur kul Therese tycker det är med teknik och vilken klok och kreativ person hon är.

Har studerat systemutveckling

Therese är nämligen inte bara youtube-stjärna, hon har ett stort teknikintresse, är medlem i Mensa och har studerat systemutveckling. Therese själv tror att anledningen till att så få tjejer väljer tekniska utbildningar idag har med könsstereotyper att göra.

– Vi tjejer använder teknik i precis samma utsträckning som killar och jag är övertygad om att det inte finns något kön som har större fallenhet för ämnet. Jag tror att vi aldrig riktigt fått teknikutbildningar presenterade för oss som ett alternativ. Ta mig som exempel, jag förklarade för min syo-konsulent att jag var intresserad av hemsidors användarvänlighet men blev då rekommenderad att läsa digital marknadsföring.

Tidigt imorse publicerade Therese den första av de tre filmer hon tagit fram i samarbete med Teknikföretagen på temat ”Therese testar teknik”. Syftet med satsningen är att fler tjejer ska få upp ögonen för teknik och söka tekniska utbildningar. I första filmen testar Therese att göra ett piano av selleri för att visa att teknik är så mycket mer än vad många tror.

– Kom inte och säg till mig att selleri inte är teknik! säger Therese entusiastiskt i filmen.

– Jag älskar teknik, jag tycker att teknik är skitroligt och det var därför jag valde att plugga en teknikutbildning. Men vi var bara fem tjejer i en klass om 45-50 personer, berättar hon.

Precis rätt målgrupp

Film två och tre kommer 13 och 17 februari, då ska Therese bland annat testa att skriva ut ett smycke med 3D-skrivare. Satsningen sker nu i februari eftersom att landets niondeklassare snart väljer till gymnasiet.

– Vi har länge arbetat med attitydpåverkan mot unga genom våra olika skolprojekt men nu testar vi ett helt nytt grepp med Therese. Vi kommer nå ut med våra budskap till hundratusentals unga tjejer, vilket är precis den målgrupp vi vill kommunicera med, avslutar Amelie.

Se första filmen där Therese testar teknik på uppdrag av Teknikföretagen.