Två miljoner visningar för Youtube-succén

Publicerad 27 december 2016

Teknikföretagens succésamarbete med youtubern Therese Lindgren har blivit ett fenomen bland unga tjejer. Miniserien ”Therese testar teknik” har nu hela två miljoner visningar!

Therese Lindgren.

Säsong två i miniserien Therese testar teknik är nu avslutad och Teknikföretagen gläds åt intresset för serien. Therese Lindgren själv är överraskad av mottagandet bland fansen.

– Responsen på Therese testar teknik har varit över mina förväntningar, den har varit uteslutande positiv. Mina tittare längtade efter en ny säsong! Jag vet också att miniserien idag är ett återkommande inslag i undervisningen i olika skolor, vilket är fantastiskt roligt, säger hon.

Andra säsongens tre filmer har fokuserat på programmering. Therese har byggt egna robotar, programmerat ett dataspel, byggt ett godislarm och programmerat en sms-funktion för dörrklockan.

– Vårt primära mål med satsningen är att öka antalet kvinnliga sökanden till teknikprogrammet på gymnasiet. Majoriteten av Therese följare är 10-12 år gamla, så vi räknar med att se resultat i antagningsstatistiken på några års sikt, säger Emma Sabel, projektledare på Teknikföretagen.

Se samtliga filmer i serien här.