Therese-succén fortsätter

Publicerad 13 februari 2016 Kontaktperson: Amelie von Zweigbergk

Teknikföretagens kampanj med youtubern Therese Lindgren går vidare. Första filmen blev en superhit med 250 000 visningar redan de första två dagarna. Nu på morgonen publicerades film nummer två.

I andra filmen av miniserien Therese testar teknik får Therese printa ett smycke med en 3D-skrivare. Detta kommer delas ut till 50 lyckliga vinnare!

– Vi har haft ökad fokus på jämställdhet i vårt arbete med kompetensförsörjningsfrågor den senaste tiden och kommer så att ha även framöver. Samarbetet med Therese är en viktig del i detta, säger Amelie von Zweigbergk på Teknikföretagen som ser väldigt positivt på samarbetet med Therese.

– Hon är en stark förebild och har hög trovärdighet hos unga tjejer. Det går knappast att hitta en bättre kanal för att nå fram till den här målgruppen med våra budskap, vilket blir extra tydligt när man tittar på den otroligt positiva respons vi mötts av efter första filmen.

Över 1000 kommentarer

Filmen har kommenterats av över tusen tjejer. Flera av dessa berättar att de själva har valt teknikindustrin och uppger att de känner sig ensamma som tjejer på sina utbildningar och arbetsplatser. Therese själv har flera erfarenheter av den ojämna könsfördelningen inom tekniksektorn.

– Jag är nästan färdigutbildad systemutvecklare. Något jag la märke till under min utbildning, men även på mina tidigare arbetsplatser, är hur få tjejer det är som jobbar med teknik jämfört med män. På min utbildning var vi 45-50 personer men bara fem tjejer, berättar hon.

Therese har läst drygt 150 högskolepoäng i informatik vid ett par olika universitet. Innan youtube-kanalen blev hennes heltidsjobb arbetade hon med IT-support på Röda Korset. Först studerade hon digital marknadsföring, men insåg snart att hon inte var intresserad av kommunikationsstrategier eller marknadsundersökningar. Hon ville veta varför hemsidor designas på ett visst sätt, varför man alltid loggar in i övre högra hörnet, varför företagsloggan alltid är i det vänstra och varför sidfoten ser likadan ut på alla hemsidor.

– Jag var alltså intresserad av informationsteknik, men mer intresserad av människans interaktion med den. Jag förklarade för min syo-konsulent att jag var intresserad av hemsidors användarvänlighet men blev rekommenderad att läsa digital marknadsföring. Jag tror att vi tjejer aldrig riktigt fått teknikutbildningar presenterade för oss som ett alternativ.

Älskar teknik

Vanligtvis testar Therese smink och skönhetsprodukter i sin youtubekanal men är glad över möjligheten att få utforska sitt teknikintresse i filmerna med Teknikföretagen.

– Jag älskar teknik, jag tycker att teknik är skitroligt och det var därför jag valde att plugga en teknikutbildning, berättar Therese.

– Jag tror att en vanlig tankefälla är att teknik alltid är en elektrisk pryl med sladd, men för mig är teknik någonting vi människor skapat i syfte att lösa olika problem eller tillfredsställa behov. En mobiltelefon, kamera och dator är teknik, men också min ögonfransböjare, juicepress och mitt schampoo.

En av de vanligaste frågorna Teknikföretagen får från studieintresserade ungdomar är ”Vad gör en ingenjör egentligen?”. Detta stämmer väl överens med Therese uppfattning om vad som skulle kunna få fler tjejer intresserade av att läsa en teknisk utbildning.

– Att läsa ”läkarlinjen” är så självförklarande, men vad blir man om man läser teknik? Blir man elektriker? Blir man ingenjör? Och vad gör ens en ingenjör? Förklara vad en teknikutbildning kan leda till!

Teknikföretagen försöker göra just detta genom satsningen Ingenjörsvägen. Spana gärna in www.ingenjorsvagen.se. Och missa inte tredje filmen med Therese som kommer nu på onsdag!

Se film nummer två i miniserien Therese testar teknik: