Säsong två med succéserien Therese testar teknik

Publicerad 29 september 2016

Teknikföretagens satsning med youtubern Therese Lindgren har knappast undgått någon med intresse för kompetensförsörjningsfrågor. Miniserien ”Therese testar teknik” som släpptes tidigt i våras blev en succé med över 1,3 miljoner visningar hittills. Nu laddar vi för en andra säsong.

 

Satsningen med youtube-stjärnan syftar till att inspirera fler unga tjejer att intressera sig för teknik och välja tekniska utbildningar och yrken. Resultatet har fallit väl ut – hela 43 procent av alla tjejer i åldern 13-17 år har sett första filmen där Therese spelar piano på selleri.

– Det är en otrolig siffra som vi såklart är väldigt glada över, det är inte många kampanjer som träffar så rätt. Vi anar att siffran är ännu högre bland 10-12-åringarna men Youtube för ingen statistik över besökare under 13 år, berättar Emma Sabel, projektledare för satsningen på Teknikföretagen, och fortsätter:

– Kampanjen med Therese har väckt nyfikna och glada tillrop från alla håll och kanter, jag har fått samtal från industrins parter, företag, tekniska museer, komtek, arbetsförmedlingar, gymnasieskolor, universitet med flera. Men det är såklart de unga tjejernas respons som är viktigast och mest värdefull.

För att följa upp vårens succé laddar Teknikföretagen nu för en andra säsong tillsammans med Therese Lindgren. Mot slutet av året, inför gymnasievalet 2017, släpps ytterligare tre filmer, denna gång med fokus på programmering.

– Programmeringskunskaper är framtiden. Vi på Teknikföretagen har ökat vårt fokus på industrins digitalisering den senaste tiden och därför är det naturligt att Therese testande går i samma anda. Håll utkik här och i Therese youtubekanal i november och december, avslutar Emma Sabel.

Se filmen om Teknikföretagens samarbete med Therese Lindgren: