Verkliga ingenjörsuppdrag till högstadieelever

Publicerad 17 juni 2015 Kontaktperson: Emma Sabel

– Problemlösarna är ett roligt och intressant projekt med dubbla vinnare, säger Veronika Luxemburg vid ABB Robotics.

Veronika Luxemburg presenterar ABB Robotics ingenjörsuppdrag i en film på Problemlösarnas webbplats.

Vid 15 års ålder är det dags att söka till gymnasiet och indirekt görs då det framtida yrkesvalet. Många ungdomar i den åldern har begränsade kunskaper om vad en ingenjör jobbar med. 

– Detta ändrar vi på genom projektet Problemlösarna, säger Li Ljungberg Nilsson som arbetar med grundskolefrågor på Teknikföretagen.

– Vi vill ge landets högstadieungdomar en positiv bild av industrin och ingenjörer i syfte att få fler sökande till tekniska utbildningar, både på gymnasial och eftergymnasial nivå. Vi vill också ge företag möjlighet att effektivt nå högstadieungdomar.

Motiverade elever

Basen i projektet är webbplatsen problemlosarna.nu som innehåller flera färdiga undervisningsförslag för teknikundervisningen i åk 8-9. Som slutuppgift löser eleverna ett ingenjörsuppdrag; ett verkligt uppdrag från ett teknikföretag. De bästa lösningsförslagen varje termin premieras av Teknikföretagens jury.

– De lärare som hittills använt sig av Problemlösarna i sin undervisning är mycket positiva. Många uppger att eleverna är väldigt motiverade och engagerade under arbetet med ingenjörsuppdragen eftersom de är ’på riktigt’, säger Li.

”Roligt och intressant projekt”

För att få fler lärare att använda Problemlösarnas material, ges nu projektet ett rejält ansiktslyft. I början av juni lanserades en helt ny webbplats som kommer att fyllas med 14 nya och spännande ingenjörsuppdrag.

– Problemlösarna är ett roligt och intressant projekt med dubbla vinnare. Vi på ABB får chans att berätta om vad vi arbetar med, samtidigt som vi får ta del av ungdomarnas nya och spännande tankar kring våra utmaningar, säger Veronika Luxemburg, Product Support Manager vid ABB.

Veronika representerar ABB Robotics i Problemlösarnas nya uppdragsbank. Företaget vill ha ungdomarnas hjälp att komma på vad framtidens industrirobotar kan användas till.

– Barn och ungdomars fantasi om framtiden är väldigt spännande att få ta del av. Jag längtar verkligen efter att få se och höra alla förslag till lösningar på ABB:s uppdrag! Vi på ABB uppmuntrar gärna initiativ där man vill väcka barns och ungdomars teknikintresse.

Framtid och studiemöjligheter

Li Ljungberg Nilsson menar att Problemlösarna gör just detta och berättar om en av de lärare som återkopplat med positiv feedback efter att ha arbetat med materialet i sina klasser.

– Hennes elever visste inte att man kan göra så många olika saker som ingenjör, vilket ledde till att de diskuterade framtid och studiemöjligheter. Många bestämde sig då för att välja en teknisk utbildning på gymnasiet. Det är ett gott betyg till materialet, avslutar Li.

Läs mer på www.problemlosarna.nu