Teknikföretagen korar Årets Problemlösare

Publicerad 26 maj 2015 Kontaktperson: Emma Sabel

Högstadieklasser över hela Sverige har deltagit i vårterminens upplaga av Problemlösarna. Eleverna har presenterat kreativa lösningar på olika ingenjörsuppdrag från teknikföretag och nu är tävlingen avgjord.

Problemlösarna ger landets högstadieelever en mer verklig bild av industrin och ingenjörsyrket.

Högstadieklasser över hela Sverige har deltagit i vårterminens upplaga av Problemlösarna. Eleverna har presenterat kreativa lösningar på olika ingenjörsuppdrag från teknikföretag och nu är tävlingen avgjord.

Emma Sabel, ansvarig för projektet vid Teknikföretagen, menar att nivån denna termin har varit hög. – Vi fick in fler bidrag än någonsin i år, vilket är jätteroligt. Men det blev svårt för vår jury att utse vinnarna i tävlingen eftersom majoriteten av bidragen var så himla bra, berättar hon.

Problemlösarna innehåller konkret lektionsmaterial för flera lektioner som förbereder eleverna på arbetet med ingenjörsuppdragen. Själva uppdragen presenteras av teknikföretag från hela Sverige och innehåller problem de behöver ungdomarnas hjälp med att lösa. Eleverna har spelat in sina lösningar på film och laddat upp dessa på Problemlösarnas hemsida. Tävlingen avgjordes i kategorierna ”Bästa film”, ”Mest innovativa lösning” samt ”Störst framtidspotential i lösningen”.

”Klasserna har verkligen engagerat sig”

Genom Problemlösarna vill Teknikföretagen påverka teknik- och ingenjörsintresset hos ungdomar redan i högstadiet. – Syftet med projektet är att ge landets högstadieelever en verklig bild av industrin och ingenjörsyrket samtidigt som tekniklärarna får stöttning i undervisningen, berättar Emma.

Projektet har drivits i några år och Teknikföretagen har fått in mycket positiv feedback från både lärare och elever. Eleverna uppskattar att arbeta med skarpa uppdrag och verkliga problem. – Det har varit väldigt roligt att arbeta med uppdragen, klasserna har verkligen engagerat sig och jag kommer att delta med nya klasser till hösten, säger Marcus Sundberg, lärare vid Milstensskolan i Täby.  En av Marcus elevgrupper vann första pris i kategorin ”Mest innovativa lösning”. Eleverna visade upp väldigt nyskapande idéer kring framtidens bostäder som föll juryn i smaken.

Även de medverkande företagen tycker att projektet är givande. – De får medverka med ingenjörsförebilder och har chans att visa upp sina verksamheter för potentiella framtida medarbetare, samtidigt som de får ta del av ungdomarnas kreativa förslag och idéer, säger Emma.  Lagom till höstterminen kommer Problemlösarna att uppdateras. Ingenjörsuppdragen byts ut, lektionsmaterialet vässas och det blir en helt ny och fräsch webbplats. – Vi hoppas på så sätt locka ännu fler lärare till att använda Problemlösarna i sin undervisning, avslutar Emma.

Läs mer om projektet på www.problemlosarna.nu