Spretigt exportstöd försvårar för företagen

Publicerad 22 december 2015 Kontaktperson: Jennie Cato

Sverige har hävdat sig väl globalt – tack vare såväl kreativa företag som gynnsamma omständigheter. Men tätpositionen hotas. Vi har halkat ner från plats tre i världen år 2006, till plats tio år 2015 i World Economic Forums konkurrenskraftsindex. Och vi tappar mark relativt viktiga konkurrentländer när det gäller närvaro på växande marknader i Asien, skriver Jennie Cato i Dagens Samhälle i dag.

Jennie Cato, ansvarig handelsfrämjande Teknikföretagen.

Teknikföretagen har låtit Copenhagen Economics analysera Sveriges handelspolitik. Utgångspunkten är att näringslivs- och innovationsklimatet är avgörande för en stark exportindustri och konkurrenskraft. Men även med detta på plats krävs väl fungerande exportstöd för att kunna vinna i konkurrensen med andra länder och företag. Och här finns det brister.

Läs hela debattartikeln och ta del av vår rapport "Globala värdekedjor och handelspolitkens nya arena".