Årets problemlösare har utsetts

Publicerad 15 december 2015 Kontaktperson: Emma Sabel

Sverige är i behov av fler utbildade ingenjörer. Glädjande nog finns det framtida ingenjörstalanger på flera högstadieskolor runt om i landet. Nio elevgrupper har nu vunnit pris i Teknikföretagens tävling ”Årets Problemlösare”. – Eleverna löste ingenjörsuppdrag från olika teknikföretag och visade prov på stor kreativitet, säger Emma Sabel från Teknikföretagens jury.

En grupp elever på Loos skola vann första pris i kategorin Störst framtidspotential för sitt förslag till skydd för Mora of Swedens skedkniv.

Under höstterminen har hundratals högstadieskolor jobbat med Problemlösarnas lektionsmaterial på teknikundervisningen. Som slutprojekt har de fått lösa skarpa ingenjörsuppdrag från olika teknikföretag. De skolor som valde att delta i tävlingen Årets Problemlösare skickade in sina lösningsförslag till Teknikföretagen och tävlade om pris i tre olika kategorier; bästa film, störst framtidspotential i lösningen och mest innovativa lösning.

– Vi fick in cirka hundra bidrag till tävlingen och merparten höll hög nivå men det var några lösningsförslag stack ut lite extra, säger Emma Sabel som är ansvarig för projektet Problemlösarna.

Genom satsningar som Problemlösarna vill Teknikföretagen stärka teknikundervisningen i grundskolan och stötta tekniklärarna.

– Sverige är ett teknikintensivt land och tekniska kunskaper blir allt mer viktiga, både för individen och industrin. Men ändå är teknik ett ämne som ofta prioriteras ned av skolorna och det håller inte. Teknikundervisningen behöver ett rejält lyft på många platser i landet och därför gör vi satsningar som Problemlösarna, säger Emma Sabel.

Genom arbetet med Problemlösarnas ingenjörsuppdrag får elever i årskurs 8 och 9 chans att tänka kreativt och problemlösningsorienterat, egenskaper som är viktiga hos ingenjörer.

– Svenska teknikföretag kommer behöva ännu fler ingenjörer i framtiden, därför är det viktigt att ungdomar får upp ögonen för yrket. Många vet inte vad en ingenjör gör och det försöker vi ändra på. Projektet är ett sätt för Sveriges teknikindustri att bidra med inspiration, ingenjörsförebilder och konkret lektionsmaterial till skolan, säger Emma Sabel.

En titt på de lösningsförslag som årets deltagande skolor skickat in visar att eleverna varit både inspirerade och motiverade under sitt arbete med ingenjörsuppdragen.