Ett skyltfönster för miljöteknik

Publicerad 11 september 2014 Senast uppdaterad 18 november 2014 av Jane Wadst

På webbplatsen Swedish Cleantech kan företag marknadsföra sina miljötekniklösningar till potentiella köpare och investerare nationellt och internationellt – helt gratis.

Sverige ligger långt framme när det gäller miljöteknik. I Global Cleantech Innovation Index 2014 från Världsnaturfonden, WWF och Cleantech Group rankas Sverige på fjärde plats.

Syftet med webbplatsen Swedish Cleantech är att bidra till utveckling, kommersialisering och export av svensk miljöteknik. Webbplatsen bygger på samverkan mellan myndigheter, bransch- och intresseorganisationer samt regionala miljöteknikaktörer.

På Swedish Cleantech kan företag marknadsföra sina miljötekniklösningar till potentiella köpare och investerare nationellt och internationellt - gratis. Här finns också en guide för att underlätta för dig som företagare att hitta rätt aktörer. Guiden är uppdelad på tre områden: rådgivning, bidrag & lån och riskkapital. Här finns såväl privata och offentliga aktörers tjänster som riktar sig till svenska miljöteknikföretag.

För att vara med på Swedish Cleantech ska företaget ska verka inom miljöteknikområdet. Här är definitionen av miljöteknik varor och tjänster som ger tydliga miljöfördelar i förhållande till befintliga eller alternativa lösningar ur ett livscykelperspektiv. Bolaget ska ha sitt säte i Sverige och utveckla, producera och sälja varor och/eller tjänster inom miljöteknikområdet. Företagets varor och/eller tjänster ska vara kommersiellt tillgängliga, det vill säga ha betalande kunder och generera arbetstillfällen i Sverige

Swedish Cleantech är en del av regeringens miljöteknikstrategi och drivs av Tillväxtverket.

Läs mer på Swedish Cleantech