Tillbaka i Örebro som student

Publicerad 2014-04-07 av Per Fagrell

En ganska stor del av tiden som doktorand kommer att gå åt till att gå olika kurser. Där jag är inskriven på KTH ska vi ta minst 90 högskolepoäng inom forskarutbildningen. Alltså motsvarande ett och ett halvt års heltidsstudier. Och det finns väl en poäng med att läsa mycket kurser i början av utbildningen och inte spara dem till slutet.

Exempelvis kan det ju vara bra att lära sig olika forskningsmetoder i början av utbildningen så att man har en chans att använda den kunskapen i de egna forskningsprojekten. Sagt och gjort – denna måndag och tisdag sitter jag därför på Örebro universitet och lär mig mer om kvalitativa metoder.

Vänta nu!? Örebro universitet? Är du inte på KTH?

Jodå. Men alla kurser som man behöver gå finns kanske inte på det egna lärosätet. Åtminstone inte exakt vid det tillfälle då det skulle passa bäst för en själv. Och till all lycka samverkar landets högskolor och universitet om kurser. Jag och min doktorandkollega som började samtidigt som jag sökte efter en kurs i kvalitativa metoder som vi kunde läsa ganska omgående när vi började i januari i år. Efter lite sökande hittade vi en lämplig kurs på Karolinska Institutet i Stockholm. Perfekt, tänkte vi. En blå buss till Solna och 15 minuter senare är man där. Nu visade det sig att det inte riktigt var så lätt. Kursen ges i samarbete mellan Karolinska och Örebro universitet men i Örebro. Nu passade det ganska bra för oss två ändå och det fanns ändå inga andra bra alternativ under våren.

Så nu sitter jag här i Örebro för andra gången i år och försöker lära mig mer om olika intervjumetoder, om vetenskapsfilosofi och om forskningsmetoder som fenomenologi, hermeneutik och grounded theory. Minst sagt lite klurigt. Nu känner jag mig verkligen som en student igen. Med den avgörande skillnaden att under mina ingenjörsstudier fanns det oftast ett facit längst bak i boken som visade om man hade räknat rätt.

Doktorandbloggen

Hej! Jag heter Per Fagrell och jobbar halvtid med kompetensförsörjningsfrågor på Teknikföretagen. Den andra halvan är jag industridoktorand på KTH där jag forskar om hur man utvecklar ingenjörsutbildningar. Den här bloggen handlar om min resa från doktorand till disputation