Kurser, kurser, kurser

Publicerad 2014-11-24 av Per Fagrell

Doktorandtiden på KTH handlar just nu mycket om kurser. Förutom kursen ”Writing Scientific Articles” som jag skrivit om tidigare så har nu en våra tre obligatoriska kurser börjat. Den har det något högtravande namnet ”Teknikvetenskapens vetenskapsteori och idéhistoria”, men kallas internt enbart för ”kursen”. Kursen gick ut hårt med att man inför det första tillfället skulle läsa två vetenskapsfilosofiska klassiker, Science in action av Bruno Latour samt The structure of scientific revolutions av Thomas Kuhn. Tungt att läsa och förstå, jag välkomnar läsare av denna blogg att hjälpa mig att tolka vad jag har läst, men vi hade en lång och givande diskussion om böckerna på vårt första seminarium. Vi har väl alla hört och kanske använt uttrycket paradigm och paradigmskifte, nu har jag även lärt mig att det var Thomas Kuhn som skrev om dessa begrepp första gången. Den intresserade kan lyssna på ett mycket bra inslag från Vetandets Värld i P1 om Thomas Kuhns tankar och vilken betydelse han har haft i vår syn på forskning och kunskap. Efter den tunga starten så har vi haft det något lättare och igår diskuterade vi vad teknik och teknikvetenskap är och hur detta förhåller sig till andra grenar av vetenskapen. Egentligen kanske inte så mycket lättare ämne, men det kändes i alla fall mer hemtamt att diskutera detta.
Om två veckor börjar kursen ”Engineering Education – History, Reforms and Future Challenges” som kommer att gå som en nätbaserad kurs från Ålborgs universitet i Danmark där min handledare Anette Kolmos har sin bas. Den kursen ska bli mycket spännande och redan kurstiteln sammanfattar egentligen hela mitt intresse för doktorandstudier överhuvudtaget. Vad kan man lära sig av ingenjörsutbildningarnas tidigare historia och utveckling i syfte att forma framtidens ingenjörer? Eftersom det är en internationell kurs så blir det nog inte så många svenska exempel, men jag tänker att det blir väl ypperligt för mig att själv ta tag i efter den här kursen. Kanske att mitt nästa delprojekt till och med får detta som tema. Jag håller på att klura på detta mellan alla kurstillfällen. Ytterligare en kurs som jag ska börja snart är en statistikkurs. Jag har läst en del statistik tidigare, men det är 20 år sen och jag har egentligen medvetet undvikit enkätstudier och liknande sen dess. Både för att jag inte känner mig säker på hur jag ska behandla statistiken, men också för att när jag själv läser rapporter och liknande från enkätstudier så väcker det oftast mer frågor än det ger svar. Hur har man ställt frågorna? Har frågeställarna satt sig in i hur man skulle kunna tolka frågorna och/eller svarsalternativen? Hur har man efterbehandlat statistiken? Jag hoppas att den här kursen ger mig lite mer trygghet inom statistikområdet så att jag själv vågar ge mig på enkätstudier någon gång i framtiden.
Så när det här läsåret är slut har jag förhoppningsvis tagit minst en tredjedel av de 90 högskolepoäng som är vårt kurskrav. Och då har jag fått en rejäl dos med vetenskapsteori, metodkurser och en skriv-/språkkurs dessutom. Väl rustad för framtiden.

Doktorandbloggen

Hej! Jag heter Per Fagrell och jobbar halvtid med kompetensförsörjningsfrågor på Teknikföretagen. Den andra halvan är jag industridoktorand på KTH där jag forskar om hur man utvecklar ingenjörsutbildningar. Den här bloggen handlar om min resa från doktorand till disputation