Volvo Cars - Twin Engine

Publicerad 26 juni 2015 Senast uppdaterad 17 september 2015 Kontaktperson: Pär Hermerén

Twin Engine, Volvo Cars nya laddhybdridsystem, betyder i princip att bilen kan drivas med el och flytande bränsle, så som bensin och diesel. En sådan teknik som kombinerar framdrivning med el och diesel bidrar till omställningen mot ett mer hållbart energisystem genom minskade utsläpp av växthusgaser och ett effektivare utnyttjade av energin.

TWIN ENGINE-DRIVLINAN
Twin Engine innebär alltså i stora drag att bilen kan drivas med både el och flytande bränsle och blir en plug-in elbil, bränslesnål hybridbil och högpresterande bil i ett. Förbränningsmotorn är placerad på konventionellt vis under huven över framaxeln. Mellan motorn och växellådan sitter en integrerad startmotor/generator som kan driva framhjulen elektriskt så mycket som möjligt. Elmotorn är placerad över bakaxeln kan dels driva bilen elektriskt men gör också att den får fyrhjulsdrift när det behövs. Elmotorn får sin kraft från ett högkapacitetsbatteri av typen litium-jon-batteri. Batteriet i Volvo XC90 har en kapacitet om 9,2 kWh och finns placerat centralt under bilen och upptar därmed inget utrymme från interiören.

FEM MIL PÅ BARA EL
Twin Engine möjliggör ett körläge för alla behov. Bara genom en knapptryckning kan bilföraren exempelvis välja att ställa om till en tyst och emissionsfri stadskörning där bilen drivs endast på elektricitet (pure electric mode). Elmotorn i Twin Engine kan ensamt stå för framdrivningen av bilen i upp till fyra mil i XC90, och upp till fem mil i V60, vilket motsvarar en normal daglig körsträcka.

MINDRE ENERGI OCH UTSLÄPP
Mellan år 2000 och 2014 har utsläppen av CO2 från nyregistrerade bilar minskat med mer än 30 % (medel CO2-utsläpp på nya bilar år 2000 och 2014 var 197 respektive 132 g). Volvos två bilar XC90 och V60, båda med Twin Engine-tekniken, kommer få en certifierad emission på 49 59 g respektive 48 g CO2/km och kommer därför signifikant att bidra till en fortsatt minskning av CO2-utsläpp.
Efter energiåtgången är proportionell mot CO2-utsläpp kommer de två bilarna även att signifikant bidra till en minskad energianvändning. Hur stort detta bidrag blir i framtidens fordonsflotta beror bland annat på utsläppskrav hos nya bilar. Medelbilen som sätts i trafik år 2021 får max släppa ut 95 g CO2/km och ett lagkrav bortom detta kommer öka andelen elektrificerade fordon för att nå målen. Att köra en V60 D6 på el istället för diesel minskar energianvändningen med mer än 60 %.*

INVESTERINGAR I SVERIGE
Mycket av Volvo Cars verksamhet finns i Göteborg. Bilproduktionen sker främst i Göteborg, Belgien och Kina, motorer produceras i Skövde och Kina och karosskomponenter produceras i Olofström. I samband med den nya plattformen SPA (Scalable Product Architecture) där XC90 är först ut har ca 80 miljarder SEK investerats. Omkring hälften av dessa är i Sverige där blanda annat ny karossfabrik har byggts i Torslanda.

*Fotnot: Baserat på blandad körning enligt NEDC jämfört med motsvarande bensin/dieselbil