Årsberättelse    Attitydpåverkan

Storasyrran som visar tjejerna vägen till tekniken

Ett ungt intresse för teknik är avgörande för teknikföretagens framtida rekryteringsbehov. I 40 år har andelen kvinnor på företagen legat på drygt 20 procent: ska den andelen öka, och teknikföretagens rekryteringsbas breddas, krävs att fler tjejer vågar välja sitt teknikintresse. Under året som varit har Teknikföretagen aktivt jobbat för detta med hjälp av Sveriges största kvinnliga YouTube-stjärna, Therese Lindgren.

Teknikföretagen har i många år arbetat med attitydpåverkan mot unga genom olika skolprojekt som till exempel Teknikspanarna, Problemlösarna och Ingenjörsvägen. 2016 valde vi att testa ett helt nytt grepp.

22 procent av medarbetarna i teknikföretag i Sverige är kvinnor. En siffra som legat relativt konstant i 40 år. Många företag jobbar långsiktigt och strategiskt för att attrahera fler kvinnor till sina företag men deras arbete försvåras av att så få tjejer väljer teknik i skolan. På gymnasiets teknikprogram är exempelvis bara 16 procent tjejer.

För att öka andelen kvinnliga sökanden till teknikprogrammet inledde vi ett samarbete med YouTube-stjärnan Therese Lindgren under namnet ”Therese testar teknik”. Om du inte vet vem hon är – fråga din dotter, sannolikheten är stor att hon vet. Therese Lindgren har när detta skrivs över en halv miljon följare på YouTube. Det är en hel generation unga tjejer.

Teknik uppfattas idag av många som ett ’killval’ och den föreställningen sätts väldigt tidigt. Detta måste vi bryta och då är Therese Lindgren en utmärkt förebild eftersom hon förpassar fördomarna om vem som är intresserad av teknik till skamvrån.

Therese Lindgren är utbildad inom informatik och medlem i Mensa. Genom sin vlogg fungerar hon som en virtuell storasyster för hundratusentals unga tjejer som lyssnar på och värdesätter hennes rekommendationer. 

Under 2016 har hon på uppdrag av Teknikföretagen gjort olika tekniska experiment, pratat om gymnasiets teknikprogram och sitt eget teknikintresse. Vårt primära mål med satsningen är att öka antalet kvinnliga sökanden till teknikprogrammet på gymnasiet. Majoriteten av Therese Lindgrens följare är 10-12 år, så vi räknar med att se resultat i antagningsstatistiken på några års sikt.

"Therese testar teknik" har visats två miljoner gånger (vi anar dock att siffran är ännu högre bland 10-12-åringar, men YouTube för ingen statistik över besökare under 13 år). Serien har tagit guld i internationella Sabre Awards, prisats i Swedish Content Awards och nominerats i ytterligare två prestigefyllda PR- och reklamtävlingar; Spinn16 och 100-wattaren. Vi är också mycket glada över att Therese testar teknik har blivit ett återkommande inslag i undervisningen i olika skolor.

Under 2017 fortsätter vi arbeta för en mer inkluderande bild av vem som kan jobba med teknik, bland annat genom satsningen ”Hack the World” som vänder sig till 12-16-åringar. Läs gärna mer om det här