Speed dating en nyhet i årets Di Digital Startup Tour

Publicerad 28 augusti 2018

För tredje året i rad drar snart Di Digital Startup Tour igång sin jakt på nästa techsuccé. En nyhet på årets turné är speed dating med investerare.

Cornelia Andersdotter, projektledare på Di Digital Startup Tour.

Cornelia Andersdotter, projektledare på Di Digital Startup Tour.

Den 19 september går första delfinalen i Di Digital Startup Tour 2018 i Stockholm och sedan står Luleå, Linköping, Göteborg och Malmö på tur. Delfinalernas vinnare möts sedan i den stora finalen i Stockholm, den 28 november. För att delta krävs en unik, skalbar och digital produkt eller tjänst från Sverige – med potential att växa.

– När stora svenska bolag som Spotify och King säljs av är det viktigt att vi fyller på ekosystemet så att det växer och mår bra. Vi vill med tävlingen inspirera dem som funderat på att starta bolag att våga ta steget, säger Cornelia Andersdotter, projektledare på Di Digital Startup Tour.

Speed dating och välkända talare

Förra året kom det in över 300 pitchansökningar och för varje ort väljs sju bolag ut som får presentera sin affärsidé inför en jury bestående av investerare och riskkapitalbolag. Nytt för i år är speed dating med investerare under förminglet – där de som inte kommit med i tävlingen ändå kan få chansen att under tio minuter få kontakt och feedback.

Som vanligt bjuder Di Digital Startup Tour på ett batteri av välkända talare. De som hittills är klara är: Konrad Bergström (före detta Zound Industries), Faviana Vangelius von Heijne (Svrvive Studios), Anna Omstedt (MedUniverse), Hampus Jakobsson (TAT), Alexander Hars (System OK och Let’s Deal), Yosef Mohamed (Transfer Galaxy), Martin Green (Axis), Vanja Tufvesson (Pink Programming), Josefin Landgård (Kry) och Olov Renberg (Behaviosec).

Alla deltagare vinner 

Årets Di Digital Startup Tour är den tredje i ordningen. 2016 vann medtechbolaget Amra från Lidköping, och i fjol healthtechbolaget Doctrin från Malmö. Båda bolagen har efter segrarna skördat stora ekonomiska framgångar. Men även övriga tävlande, som till exempel 1928 Diagnostics och Coala Life har det efter deltagandet i pitchtävlingen gått bra för. 

– Alla deltagare har haft nytta av att vara med i tävlingen. De får träffa investerare och får bra PR. Alla bolag vinner på det, säger Cornelia Andersdotter.

Teknikföretagen partner för andra året

Förra året gick Teknikföretagen in som partner i Di Digital Startup Tour och fortsätter att vara det även 2018.

– Vi har ett fantastiskt innovativt startupklimat i Sverige och Di Digital Startup Tour gör det möjligt att hitta och stötta framtidens Ericsson. Det vill vi självklart vara med och bidra till, säger Dan Nyman, marknadsstrateg på Teknikföretagen.

Di Digital Startup Tour 2018 

För tredje året i rad ger sig Di Digital Startup Tour ut i landet på jakt efter nästa techsuccé – med en pitchtävling bestående av fem deltävlingar och en final. Här kan du ansöka om att få pitcha din affärsidé. Sista ansökningsdag är cirka fyra veckor före respektive deltävling. 

  • 19 september – Stockholm
  • 3 oktober – Luleå
  • 17 oktober – Linköping
  • 24 oktober – Göteborg
  • 7 november – Malmö
  • 28 november – final i Stockholm

Vill du endast delta som publik hittar du mer information här.